Hlavní obsah

Za školení zaměstnance i dvanáctkrát víc. Náklady státních úřadů se výrazně lišily

Aktualizováno

Značné rozdíly v provozních nákladech státních úřadů odhalilo prověřování Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). NKÚ srovnával, kolik v letech 2010 až 2012 utrácely Český statistický úřad (ČSÚ), Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a Generální ředitelství cel (GŘC) za kancelářské potřeby, poradenské služby, za školení nebo za překladatelské služby a pronájmy. Rozdíly byly i dvanáctinásobné, informovala v pondělí mluvčí NKÚ Olga Málková.

Foto: Milan Malíček, Právo

Nejvyšší kontrolní úřad

Článek

Například Český telekomunikační úřad (ČTÚ) utrácel za školení a vzdělávání v přepočtu na jednoho zaměstnance téměř dvanáctkrát více než Generální ředitelství cel (GŘC).

ČTÚ utrácí výrazně více také za kancelářské potřeby. Zatímco GŘC za ně zaplatilo v průměru na jednoho zaměstnance 636 korun a Český statistický úřad (ČSÚ) 730 korun, tak u ČTÚ se náklady vyšplhaly na 2435 korun. Do těchto částek ale nejsou započítány výdaje za náplně do tiskáren.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Liší se i pořizovací ceny papíru. Pohybovaly se od 60 do 101 korun za balík 500 listů A4. GŘC navíc vypisovalo zakázky na kancelářský papír v letech 2010 a 2011 tak, že je zadávalo samostatně osm celních ředitelství jako zakázky malého rozsahu.

"A to přesto, že v součtu cena nakoupeného papíru vysoce převyšovala limit pro tento typ zakázky. Podle NKÚ tak GŘC porušilo zákon o veřejných zakázkách, a NKÚ proto podal oznámení finančnímu úřadu o porušení rozpočtové kázně," uvedla mluvčí.

Nevýhodné pronájmy a utrácení v posledním kvartálu

Kontroloři zjistili, že GŘC a ČSÚ si ve sledovaných letech pronajímaly osobní auta. Například u ČSÚ to bylo 50 vozů, za což zaplatil přes 19 miliónů korun. NKÚ spočítal, že náklady na jeden ujetý kilometr se v závislosti na typu vozu pohybovaly průměrně od 5,91 Kč/km do 10,76 Kč/km. U jednoho auta to bylo dokonce 22,36 Kč/km. "Kontroloři na modelovém příkladu přitom zjistili, že náklady na jeden kilometr jízdy u auta v majetku ČSÚ by byly 3,48 Kč/km, což prokazuje, že nájem aut nebyl pro ČSÚ ekonomicky výhodný," sdělila mluvčí.

Za právní, poradenské a konzultační služby zaplatil ČTÚ v roce 2012 o 34,5 miliónu korun víc než v roce 2010, což představuje nárůst o 470 procent. Za tímto skokovým růstem jsou konzultace k projektům spolufinancovaným z evropských fondů. Naopak u ČSÚ ve stejném období výdaje na poradenské, konzultační a právní služby klesly o víc než polovinu, a to především díky nově zřízenému oddělení veřejných zakázek.

NKÚ rovněž zaznamenal, že některé provozní náklady úřadů výrazně rostou v posledních čtvrtletích sledovaných let. Například ČSÚ utrácel ve čtvrtém čtvrtletí zhruba 77 procent ročních nákladů na kancelářské potřeby, u GŘC to bylo téměř 79 procent. V posledních třech měsících rostou také výdaje na konzultační, poradenské a právní služby.

NKÚ již pronájmy přehodnotilo

Reakce ČSÚ na výsledky kontroly na sebe nenechala dlouho čekat. Podle sdělení ředitele odboru vnější komunikace Michala Novotného úřad už v roce 2011 při nástupu nové předsedkyně Ivy Ritschelové přehodnotil způsob financování osobních aut a z finančně náročného leasingu odstoupil.

„Vývoj ukázal, že nákup nových vozů byl pro úřad ekonomicky výhodnější,“ sdělil Právu Novotný s tím, že v současnosti výše peněžních prostředků na 1 km jízdy dosahuje v průměru za všechny typy vozidel 2,30 Kč. Nová vozidla navíc splňují všechna platná ekologická kritéria.

Podle Novotného také nové vedení ČSÚ rozhodnutím o centralizace veřejných zakázek výrazně snížilo náklady na konzultační a poradenské služby.

Reklama

Výběr článků

Načítám