Pronesl jste ve Sněmovně, že katolická církev za druhé světové války kolaborovala s nacisty, což vzbudilo silné negativní reakce. Stojíte si za svým výrokem?

Za tím výrokem si stojím, protože kdo chce něco slyšet, tak to slyší, kdo to nechce slyšet, neslyší to. Jasně jsem mluvil o období druhé světové války, nemluvil jsem o řadových kněžích, kteří trpěli. Vím, proč bylo postaveno Dachau a tak dál.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Mně se nejedná o řadové kněze, mně se jednalo o vrchní představitele církve. Pius XII. (papež v letech 1939–1958) se nikdy nedistancoval, zaprvé. A zadruhé záležitost Chorvatska, Jasenovac (koncentrační tábor v Chorvatsku) a další, spolupráce církve s Hitlerem, s Mussolinim, s Frankem. O to se mi jednalo.

Existují o těchto tvrzeních důkazy?

Samozřejmě, existují pro to knihy odborné literatury, fotografie – konkrétním příkladem jsou hajlující kněží ve Španělsku, hajlující kněží v Chorvatsku a tak dál. Tyto záležitosti jsou veřejně známé, existují naprosto jasné fotografie, existuje k tomu spousta literatury.

Nechtěl jsem urazit, i jsem zopakoval, že mi nevadí současná církev. Po roce 1948 církev byla šikanovaná, vím o tom, ale řekl jsem, že druhá světová válka byla černá skvrna, a na tom trvám.

Výrok tedy podle vás nebyl nevhodný?

Naprosto ne.

Co říkáte na reakci poslanců, kteří začali bušit do lavic?

To je právě to, co jsem řekl na začátku, že kdo chce slyšet, slyší, kdo nechce, neslyší.

Mluvil jsem potom s ministrem kultury (Danielem Hermanem), což je bývalý kněz, situaci jsme si vyjasnili, podali jsme si ruce.

Takže jste se udobřili?

Nešlo o to, udobřit se, ale vysvětlili jsme si, o co šlo, o co se jednalo, v jakém kontextu to bylo a čeho se to týkalo.

A co s ostatními poslanci?

Různě o tom diskutujeme a bavíme se o tom, ale já si za svým stojím. Druhá světová válka a církev – to je černá skvrna.