V matematice neuspělo 24,1 procenta studentů, v českém jazyce 6,8 procenta, v angličtině 9,5 procenta, v němčině dokonce 21,5 procenta. Ve zkoušce z jiného cizího jazyka neuspělo 10,5 procenta maturantů.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Ministr školství Marcel Chládek v reakci na výsledky Radiožurnálu řekl, že resort bude zkoumat systém maturity, ale také maturitní obory – zda na nich nejsou studenti, kteří se učí nějaký praktický obor a jejich teoretické znalosti nejsou srovnatelné se znalostmi jiných středoškoláků.

„Protože podle mého názoru je příliš mnoho studentů na maturitních oborech. A tato masifikace se odráží na snižování výsledků studentů,“ uvedl Chládek.

Neúspěšnost roste

Státní maturity mají totiž vysokou neúspěšnost už od dob svého vzniku před čtyřmi lety. Loni maturitu neudělalo 16,2 procenta studentů, rok předtím to ale bylo 18,2 procenta. První rok státních maturit neuspělo 16 procent studentů.

K výraznému meziročnímu zhoršení došlo v angličtině, kterou tentokrát nezvládlo 9,5 procenta maturantů. Loni to bylo o 3,1 procentního bodu méně.

Nejhorší situace na nástavbách

Výsledky ukázaly, že se prohloubil rozdíl mezi jednotlivými typy středních škol. Na gymnáziích státní maturitu nezvládla jen 3,3 procenta z těch, kteří ji konali v řádném termínu. Na nástavbách, které byly na opačném konci spektra, to bylo 44,8 procenta. Při započítání všech maturantů se tam neúspěšnost dokonce na tři desetiny přiblížila padesátiprocentní hranici.

Podobně jako ve společné části se neúspěšnost zvýšila i v profilové části maturit, tedy ve zkouškách z odborných předmětů, které si školy organizují samy. Zatímco loni ji nezvládlo 6,5 procenta, letos to bylo 6,9 procenta středoškoláků.