"Chceme tak vyjádřit svůj nesouhlas s vládním návrhem novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, jenž počítá s až dvojnásobně většími sankcemi vůči profesionálním řidičům, než proti ostatním motoristům," řekl ve čtvrtek Právu odborový předák Stanislav Havrlík z divize Autobusy pražského Dopravního podniku.  "Tento čas (osm hodin ráno) jsme zvolili záměrně, abychom nenarušili odjezd dětí do škol," uvedl Havrlík.

Podle původních záměrů měla být stávka hodinová. Odboráři však na svém čtvrtečním zasedání dospěli k závěru, že i dvacet minut bude stačit k tomu, aby před veřejností demonstrovali svou občanskou neposlušnost. Vládní návrh novely nyní ve Sněmovně čeká druhé čtení. Ministr dopravy Milan Šimonovský předpokládá, že novela vstoupí v platnost 1. ledna 2005. Podle ní by měli řidiči osobních aut dostávat za nejtěžší přestupky pokutu do 50 tisíc korun, ale řidiči nákladních vozidel až 75 tisíc a autobusů dokonce 100 tisíc Kč.

"Zejména pro profesionální řidiče by to bylo příliš. Pokud budou skutečně postihováni dvakrát vyšší pokutou než obyčejní řidiči, dojde k porušení lidských práv a svobod. Chovejme se vůči všem občanům rovně," zdůraznil 2. června na zasedání hospodářského výboru Sněmovny poslanec Jaroslav Plachý (ODS). Podobně reagovali i někteří další poslanci.

Hospodářský výbor přesto Sněmovně doporučí, aby se na zmíněné tvrdosti pokut nic nezměnilo. Dal tak za pravdu Šimonovskému, který větší postih pro profesionály zdůvodňuje tím, že řidiči hromadné osobní dopravy zodpovídají za bezpečnou přepravu cestujících. Nákladní auta zase při nehodách zpravidla způsobují podstatně větší škody než ostatní motorová vozidla.