"Příští rok bude zkušebně zavedeno sto terminálů u dopravní policie, plně pak budou zavedeny do provozu v roce 2006 až 2007," potvrdil Právu ministr vnitra Stanislav Gross (ČSSD).

Současně doplnil, že pokud se tento způsob vymáhání pokut ukáže efektivní, mohlo by být v budoucnu placení v hotovosti úplně zrušeno.

Nasadit exekutory?

Bezhotovostní placení pokut ale vyvolává u některých politiků pochybnosti. Ačkoli většina se shoduje, že proti korupci je třeba důsledně bojovat, samotné terminály u dopravní policie podle nich problém nevyřeší. "Je to jen jeden kamínek v celkové mozaice, který korupci mezi dopravními policisty nevymýtí," tvrdí stínový ministr vnitra, místopředseda Sněmovny Ivan Langer (ODS).

Podle něj tento způsob spíše pomůže při vymahatelnosti pokut. "Tento krok by měl být až poslední v řadě opatření," řekl Langer Právu. Stínový ministr vnitra je přesvědčen, že kromě zvýšení pokut za nejrůznější přestupky by mělo dojít k zjednodušení systému při výběru pokut tak, aby se prostě nezaplacení nevyplatilo.

Za takové opatření označil např. zdvojnásobení pokuty pokud nebude zaplacena včas, ale také svěření jejího vymáhání jako pohledávky státu soukromému exekutorovi.

Langer upozornil, že i při bezhotovostním placení pokut se může provinilec s policistou za úplatek dohodnout, anebo jednoduše říci, že platební kartu nevlastní.

Hlavním argumentem vnitra je to, že právě při manipulaci s penězi v blokovém řízení dochází nejčastěji k podvodům, defraudaci a ke krádeži bloků nebo vybraných peněz. "Platba kartou má být možností, nikoli povinností," dodal k tomu Gross.

Miliardové nedoplatky

I když Langer není proti terminálům u dopravní policie, jejich zavedení by podle něj měla předcházet finanční analýza toho, zda pořízení nebude dražší než nedoplatky na pokutách. "Neumím to odhadnout, ale obávám se, aby věc pro ministra Grosse neskončila tím, že nakoupí za milióny čtečky karet, které nakonec budou jen efektní hračkou, jež nebude využita," uvedl stínový ministr vnitra.

Také Gross připustil, že jde o nákladnou záležitost, a proto zkušební provoz by měl ověřit jejich efektivnost. Cena se má pohybovat v miliónech korun.

Podle údajů ministerstva financí činila výše nedoplatků na pokutách jen ke konci roku 2002 více než 1,5 miliardy korun, přičemž nejčastějším případem jsou právě pokuty ukládané policií a předávané finančním úřadům. Jejich výše dosáhla na konci roku 2002 přes 1,1 miliardy Kč.