Hlavní město zaplatilo za opencard, která slouží především jako tramvajenka, přes 1,2 miliardy korun. Výhradním vlastníkem práv se stala firma Haguess (dnes eMoneyServices), se kterou uzavíralo smlouvy bývalé vedení města v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS).

Nové vedení města se pokouší z údajně nevýhodných smluv vymanit. Chtělo práva ke kartě koupit a projekt spravovat vlastními silami. Původně počítalo s tím, že za autorská práva zaplatí mezi 80 až 100 milióny. EMS ale v pondělí předložila nabídku, v níž žádá několikanásobně víc. "Je to nepřijatelné," řekl už v úterý primátor.

Mluvčí mateřské eMoneyGroup Martin Opatrný je přesvědčen, že firma postupuje profesionálně. Je ochotna dál jednat. "Nebudeme se proto vyjadřovat k probíhajícím mediálním spekulacím. Věříme, že Praha pečlivě posoudí naši nabídku," uvedl Opatrný.

Výběr nového provozovatele může trvat měsíce

Podle Hudečka není jiná cesta, než otevřené výběrové řízení na jiného dodavatele a novou kartu. To ale může trvat řadu měsíců. Dohoda s EMS je do té doby nutná.

"Karty fungují na základě smlouvy s dopravním podnikem do konce roku," uvedl primátor. Připustil ale, že bez dohody s EMS by mohly nastat potíže s vydáváním nových karet. Navíc pokud by se EMS obrátila na soud, mohla by podle některých informací opencard zcela zablokovat.

Sporný projekt sice pochází z doby primátora Béma, problémy se zákonem mají ale úředníci a stávající vedení. Policie kvůli opencard stíhá část nynější i minulé rady včetně primátora Hudečka a bývalého primátora, poslance Bohuslava Svobody (ODS). Nedávno podala žádost na jejich obžalobu, o které nyní rozhoduje státní zastupitelství. V souvislosti s opencard už bylo odsouzeno pět úředníků magistrátu. Občanské iniciativy i média upozorňují, že skuteční strůjci kontroverzního projektu zůstávají nepotrestáni.