Po měsících práce na nové koncepci parkování ji v úterý odpoledne radní pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09) představil městským částem.

Novinky mohou ještě připomínkovat, pak přijde na řadu výběrové řízení na informační systém a potom už se doslova poběží s návrhem na radu hlavního města. Vše by mělo jít v urychleném režimu, protože magistrát to chce stihnout do slíbeného podzimu.

Jinak se bude parkovat už v září

„Pořád počítáme se zářím letošního roku. Hlavními pilíři nového systému je rozšíření prostor smíšených zón na úkor modrých, které nebývají naplněny rezidenty. Omezíme rezidenční zóny v celé městské části jen na okolí trvalého bydliště, tzv. květinku, a zavedeme nové zóny v městských částech, které o to projevily zájem,“ shrnul Nouza a upřesnil systém omezení rezidenčních kartiček: „Pro ty, kteří ji dostanou jen na tzv. květinku, budeme kartu zlevňovat. Ještě ovšem tak dva roky necháme platnou kartu na celou městskou část, která bude oproti té nové samozřejmě dražší.“

Zavádění nového parkovacího systému bude mít avizované dvě vlny. „První dostanou podle posledního návrhu zóny Prahy 5, 6 a 8. Další fáze je naplánována na leden, ale musí se počítat se zpožděním kvůli počasí. Kdyby mrzlo, není možné lajnovat silnice ani stavět automaty. Nicméně na začátku roku 2015 by měly být zóny zavedeny ještě v Praze 4, 9 a ve zbylé části Prahy 3,“ sdělila Právu tisková mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.

MČ odstoupí od svých parkovacích karet 

Díky novému centrálnímu systému městské části slíbily, že upustí od plánování svých vlastních parkovacích zón, na jejichž značení narazí řidiči například v Praze 9 a které plánovala i Praha 5 i 8.

„Toto zavádění parkovacích zón radnicemi se pohybovalo na hraně zákona. Jsem rád, že od toho systému městské části upustily a čekají na zavedení centrálního systému,“ oddechl si Nouza.

Parkování s kartičkou se souhlasem městské části dělalo vrásky i strážníkům, kteří neměli žádné nástroje na lidi, kteří toto nařízení porušili.

Parkovací značky fungují jen v okolí O2 areny

„Funguje to pouze v případě Prahy 9, která dostala účelově povolení na ulice okolo O2 areny. Tam neměli během akcí obyvatelé kde zaparkovat a hrozil jim odtah vozidla. Ale zavádění těchto značek v jiných městských částech by spíše přineslo chaos,“ řekl Právu náměstek ředitele Městské policie hl. m. Prahy Ludvík Klema.

Město chce změnit i systém postihu řidičů. Zatímco nyní špatné parkování řeší Praha, pokuty po pěti dnech strážníci odesílají rovnou na magistrát a odvolacím orgánem je ministerstvo dopravy, v budoucnu by pokuty měly ukládat radnice a odvolacím orgánem by měl být magistrát.