"Žil jsem v domnění, že jsme tam dostal tu nejlepší možnou péči. Ve skutečnosti jsem ale zjistil, že drahý lék za přibližně sto tisíc korun, který mně podle propouštěcí zprávy z nemocnice lékaři během hospitalizace měli indikovat, nebyl vůbec pojišťovně vykázán. Naopak si nemocnice v tomto případě nechala proplatit obstřik nervu za pár stovek, přičemž k takovému způsobu léčby nikdy nedošlo. Tak nevím, co si mám myslet. Rozhodně ve vztahu k pacientovi to ze strany špitálu považuji za nefér hru," řekl Václav Huřťák.

Na nesrovnalosti přišel nemocný muž až poté, co si vyžádal od Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) přehled úhrad vykázané zdravotní péče na jeho jméno za loňský rok. "Když jsem to viděl, popadl mě vztek. Je to jako když by tělo vyžadovalo antibiotika a oni mu dali acylpyrin. Ještě ve zprávě napsali, jak jsme tuto léčbu snášel bez alergií," pokračoval Huřťák. Okamžitě proto napsal stížnost ombudsmanovi a VZP.

Revizní lékař plzeňské pobočky VZP Jiří Švarc potvrdil, že na základě Huřťákova podnětu byla na neurologické klinice provedena cílená revize, která nesrovnalosti ve vykazování úhrad za zdravotní péči potvrdila.

Neúmyslná chyba nebo snaha o kamufláž?

Podle Švarce se ale jedná o neúmyslnou administrativní chybu ve vykazování zdravotní péče a nikoliv o nekvalitní péči ze strany nemocnice. "Při šetření jsme zjistili, že příslušné množství léku, které je uvedeno ve zdravotní dokumentaci, nebylo pojišťovně vykázáno. Byl ale vykázán obstřik periferního nervu, který není v dokumentaci zaznamenán, proto bude klinice dodatečně předepsán k úhradě," upřesnil revizní lékař.

Vysvětluje si to tím, že příslušný zaměstnanec nemocnice, který dával údaje o poskytnuté zdravotní péči zadával do počítače, se prostě spletl.

"Takové případy se často stávají. Musíme pochopit, že to dělá někdo, kdo je jenom člověk a v tom množství zpracovávaných dat existuje určitá chybovost .Nedokážu si představit lékaře, který by z důvodu šetření nedal pacientovi to, co si myslí, že je pro pacienta nejlepší," prohlásil Švarc.

Prezident Svazu pacientů České republiky Luboš Olejár je přesvědčen, že nešlo o administrativní chybu a postup lékařů označil za kamufláž levné péče.

"Je velmi zvláštní, že to co má nemocnice zapsáno v dokumentaci, si nevyúčtovala u pojišťovny. To je na okamžitou kontrolu z Ministerstva zdravotnictví jako zřizovatele nemocnice, aby se celá záležitost prověřila. Případ už hraničí s podezřením na falšování zdravotní dokumentace, když něco jiného se účtuje zdravotní pojišťovně a něco jiného má pacient v kartě, " prohlásil Olejár.