Prý dobrý příklad pro ostatní. Tehdejší šéf zelených a ministr životního prostředí v Topolánkově vládě Martin Bursík tehdy sliboval, že lidé budou dýchat čistší vzduch.

Jenže nyní se ukázalo, že politici měli velké oči a snaha jít příkladem a pomoci životnímu prostředí se z velké části minula účinkem.

Přehnaná očekávání

Smělé plány, které si zelení tehdy vydupali, by totiž v mnohých případech znamenaly vyšší výdaje. Minimálně ty počáteční. I proto se většina ministerstev a některých úřadů obrátila k programu ekologicky přátelské obnovy vozového parku zády.

Úspěch si připsaly pouze kraje a některé státní organizace. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) tak byl nyní, po vypršení lhůty, nucen konstatovat jediné: záměr zůstal nenaplněn. Ze 4808 aut momentálně provozovaných ve státní správě jich je pouze 811, tedy 17 procent, tzv. ekologicky přátelských.

„Cíle uvedené v programu se podařilo souhrnně splnit pouze krajským úřadům a ostatním organizačním složkám státu. Ministerstvům se cíl programu nepodařilo naplnit,“ konstatuje Brabec ve zprávě, kterou dostali v těchto dnech na stůl ministři Sobotkovy vlády. Vyplývá z ní, že například prezidentská kancelář z dvaatřiceti provozovaných aut nemá ani jedno takzvaně ekologicky přátelské.

Nejvíce ekologický je Český statistický úřad   

Lépe na tom nejsou ani resorty. Nejméně automobilů tohoto typu mají třeba ministerstva zdravotnictví, spravedlnosti, vnitra, dopravy a paradoxně i samotného životního prostředí, přičemž právě tento úřad chtěl být při startu programu příkladem – Bursík tehdy používal hybridní vůz Lexus.

Nyní však ministerstvo provozuje pouhé tři elektromobily. Naproti tomu 81 procent aut úřadu Zlínského kraje splňuje náročná kritéria pro ekologický provoz. A premiantem je pak Český statistický úřad, jehož vozový park je z 85 procent přátelský k životnímu prostředí.

„Důvod je velmi prostý: po mém nástupu do funkce jsme přehodnotili financování našeho vozového parku, vypověděli jsme finančně velmi náročný leasing a místo toho jsme nakoupili nové vozy,“ řekla Právu předsedkyně úřadu Iva Ritschelová.

Podle jejích slov se takové řešení ukázalo jako levnější. Nová auta tak logicky splňují i přísnější kritéria. Ritschelová dodala, že pro jiné úřady by výměna aut za nová byla velmi drahá, a proto je nelze kritizovat za to, že vládní program neplnily.

Ekologičtější je zavést ve městech nízkoemisní zóny

Nezdar v nápadu pořizování ekologických aut přiznal už bývalý šéf resortu životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS), který dokonce chtěl v roce 2012 program zrušit kvůli plánovaným úsporám.

Nákup často dražších aut úřady odkládaly. Byly totiž nuceny po všemožných škrtech šetřit a nákup nových, často dražších aut splňujících přísné ekologické limity odkládaly.

Ministerstvo životního prostředí v té době dokonce přiznalo, že program je nejméně efektivním nástrojem pro zlepšení kvality ovzduší a je příliš administrativně složitý. Lepší pro životní prostředí by údajně bylo například zavádění nízkoemisních zón ve městech, kam by mohla vjíždět pouze vozidla splňující nejnovější parametry na vypouštění škodlivých látek.