"Na zprovoznění stavby potřebujeme zhruba 32 měsíců a když se nám podaří dohodnout se zhotovitelem, můžeme termín o několik měsíců zkrátit. Podle mých odhadů je reálná polovina roku 2016," řekl Zuckerstein.

Ředitelství silnic a dálnic podle něj brzdí především legislativa. "Výklad centrálních orgánů k aplikaci zákona o veřejné zakázce a zejména pojmů změn a víceprací se dostaly do stádia, kdy nejsme příliš operativně schopni schvalovat realizační dokumentaci stavby," uvedl Zuckerstein. Spory se týkají některých částí stavby, jejíž součástí je 29 mostů a dva tunely.

Kromě legislativních problémů může dostavbu dálnice zbrzdit i sanace sesunutého svahu u Litochovic na Litoměřicku. Více než 500 miliónů metrů krychlových se utrhlo loni v červnu a už téměř hotovou stavbu zasypalo.

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) při návštěvě stavby nechtěl termín dokončení stavby odhadovat. "Musíme vycházet z toho, co tady zjistíme. Cokoli bych řekl, tak by nemusela být pravda, k takovým závazkům se nechci přihlásit," řekl Prachař.

Lesy ČR začaly kácet stromy v místě sesuvu. Ministerstvo dopravy pak vybere firmu, která udělá v lokalitě geologický průzkum. [celá zpráva] "Od dubna, pokud půjde vše podle plánu, začne geologický průzkum. Dobu jeho trvání nedokáže nikdo odhadnout," uvedl Prachař.

Mělo se jednat dříve

Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) pochybila minulá vláda, která sesuv neřešila rychleji. To není o tom posílat si dopisy a vnitřní sdělení, ale jednat. Stát se takto nechoval a je to nepochopitelné. To, co se tady děje, teď na poslední chvíli, mohlo už před tři čtvrtě rokem začít, řekl Brabec.

Souhlasí s ním i hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (KSČM). "Tady si musí sáhnout do svědomí bývalé vedení ministerstva dopravy nebo ministerstva životního prostředí, tady byla ironicky řečeno devět měsíců nedotčená příroda," řekl Bubeníček.

Variantu, že by se dálnice na současné trase dostavět nemohla, ministr dopravy nepřipouští. "Musíme najít řešení, které vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz," dodal Prachař.

Dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem v Německu. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory. Mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10 000 aut denně.