Cílem novely je, aby ČR nepřicházela o eurodotace a neodkládala se dostavba dopravní infrastruktury. Zrychlení a úsporu má přinést i sloučení vydávání stavebních povolení pod jeden úřad.

Do strategických staveb nebudou podle listu patřit silnice druhé a třetí třídy, u ostatních požádá Ředitelství silnic a dálnic poslance, aby jim výjimečný status udělili. Podle autora zákona a poslance ANO Martina Kolovratníka bude muset investor přesvědčit nadpoloviční většinu poslanců a schválené rozhodnutí nebude možné napadnout.

Vlastník pozemků, přes které má silnice nebo dálnice vést, by případné nároky řešil u soudu.

S majiteli pozemků pod strategickou stavbou se chce stát vyrovnat motivačně – kdo zareaguje rychle, dostane několikanásobek běžné tržní ceny. Jinak bude vyvlastněn za tu tržní, uvedl deník.

Zároveň budou strategické dopravní spojnice považovány za jednu stavbu a rozhodne o nich jediný úřad. Zatím se neví, jestli to bude ministerstvo dopravy.