Nedostatky Kancelář veřejného ochránce práv zaznamenala u poloviny ze 14 kontrolovaných zařízení. Pacienti často dostávají nadbytečné množství tlumicích léků, personál zbytečně využívá postranice u postele a naopak málo dbá na prevenci podvýživy a pádů.

Konkrétní problémy podle ombudsmanky Anny Šabatové většinou nejsou důsledkem zlé vůle a úmyslu, ale spíše stereotypů, přetížení personálu a materiálních či systémových nedostatků.

"Jsou to většinou systémové věci, které vyplývají například z nedostatku peněz v rozpočtu. Já jsem však přesvědčená, že ve společnosti je dostatek zdrojů, a je otázkou humánnosti naší společnosti, jak tyto prostředky distribuuje," uvedla Šabatová.

Leckdy chybí odborníci

Ve čtyřech případech se Kancelář veřejného ochránce práv obrátila na orgány, které mohou zahájit řízení o správním deliktu. Všechna zařízení však prý reagují pozitivně a mají snahu chyby napravit. Opakovaně navštívili pracovníci kanceláře také jedno neregistrované zařízení, u něhož existuje podezření, že neoprávněně poskytuje sociální služby pro klienty trpící demencí.

Častým problémem v registrovaných zařízeních je neodbornost v péči o seniory s demencí, kteří mají specifické potřeby, počínaje přehledným uspořádáním prostoru přes kvalitní stravu až k přiměřené medikaci. Souvisejícím problémem je nedostatečné personální zabezpečení. V jednom z kontrolovaných zařízení měl jeden pracovník v přímé péči na starosti 20 klientů.