„Řekli, že ČPZP mění název a potřebují podpisy k potvrzení. Podepsala jsem jim tři papíry, fotili si několikrát průkaz zdravotní pojišťovny a vypsali přihlášku k OZP,“ popsala.

Žena ví, že bylo chybou, když si papíry před podpisem nepřečetla. Podle seniorky jí obchodní zástupci slíbili, že se jí během několika minut někdo z OZP telefonicky ozve, aby si potvrdil správnost vyřízení.

„Nic mi nenechali, žádný papír, co jsem podepsala. Nikdo se ani neozval, tak jsem nakonec volala na ČPZP, kde mi řekli, že mě zřejmě podvedli, protože pojišťovna jméno nemění,“ sdělila.

Neměla být hloupá

Podobnou zkušenost se zástupci OZP mají i Vlasta a Ondrej Gáborovi z Bohumína či 27letá Michala Paulíková z králova Dvora ve středních Čechách. Té měla náborářka tvrdit, že od ledna 2015 dojde pouze k drobné změně, kterou se pro pojištěnce nic nemění.

Devadesát devět procent lidí nemá páru, o co jde. Uvedou vás v omyl, a než zjistíte, co jste podepsal, jsou pryčMichala Paulíková, podvedená klientka

„Snažila se působit dojmem, že je z České průmyslové,“ prozradila. Také od Paulíkové a od jejího syna si vzala náborářka kartičky pojištěnců, které si ofotila mobilem. „Devadesát devět procent lidí nemá páru, o co jde. Uvedou vás v omyl, a než zjistíte, co jste podepsal, jsou pryč. Kdybych chtěla přejít k jiné pojišťovně, tak to nebudu dělat mezi dveřmi,“ kroutí hlavou žena, které na OZP, když chtěla přeregistraci zrušit, měli říct, že neměla být hloupá.

„Obchodní zástupci OZP nepravdivě informují o ekonomické situaci v ČPZP a o službách, které poskytujeme, a snaží se naše klienty přeregistrovat ke své zdravotní pojišťovně,“ potvrdila Právu mluvčí ČPZP Elenka Mazurová.

 Lži o špatné situaci v pojišťovně

Podle jejích slov se na pojišťovnu v posledních týdnech obrátila řada klientů s tím, že od nich zástupci OZP mámili podpisy nebo si kopírovali či fotili karty pojištěnce.

„A to pod záminkou údajného přejmenování ČPZP na OZP. Taková informace se však nezakládá na pravdě, k žádnému spojení, sloučení či přejmenování ČPZP na jinou pojišťovnu nedojde,“ ujistila mluvčí. ČPZP se chce proti nekalým praktikám ze strany OZP bránit, připravuje i právní kroky.

Apeluje navíc na své pojištěnce, aby se nenechali ovlivnit lživými informacemi šířenými obchodními zástupci konkurence a v případě, že už byli oklamáni, aby se obrátili na infocentrum nebo nejbližší pobočku ČPZP a žádali zrušení registrace u OZP.

Mohli postupovat nestandardně

Mario Böhme, vedoucí odboru zdravotních programů a marketingu OZP, nevyloučil, že někteří noví klienti mohli být „naverbováni“ ne zcela standardně. „Pracovníci společnosti zajišťující pro OZP služby spojené s akvizicí nových pojištěnců byli před zahájením činnosti opakovaně školeni ve dvou oblastech. Co a jak potenciálním klientům říkat o OZP, jejích službách a benefitech a také v obsahu a významu Etického kodexu zdravotních pojišťoven.

Pokud zjistíme porušení kodexu, například lživými argumenty při náboru, okamžitě vyvozujeme smluvní sankce a s příslušným pracovníkem končíme spolupráci,“ poznamenal. „Bohužel je třeba dodat, že z úst dealerů jiných zdravotních pojišťoven je slyšet řada informací o OZP, které hrubě neodpovídají skutečnosti a OZP poškozují,“ doplnil.

Že k případům, kdy jsou pojištěnci jedné zdravotní pojišťovny oklamáni a podvodně přeregistrováni k jiné pojišťovně, dochází, potvrdilo ministerstvo zdravotnictví (MZ). To podle své mluvčí Viktorie Plívové zaznamenává několik podobných případů za měsíc.

Podepíší, že je nikdo nenutil

„Problém je v tom, že lidé při kontaktu s náborářem podepíší přihlášku k nové zdravotní pojišťovně a často i poučení, ve kterém se i píše, že nebyli nijak manipulováni, nebyly jim sděleny nepravdivé informace nebo nebyli upozorňováni na zánik kterékoli zdravotní pojišťovny,“ uvedla Plívová.

„Po podepsání přihlášky k nové pojišťovně zpravidla následuje ze strany náborové agentury tzv. verifikační hovor, který je monitorován a v němž je pojištěnec tázán, zda podepsal přihlášku dobrovolně apod. Po této verifikaci je přihláška teprve zaregistrována,“ dodala.

Problém je v tom, že lidé při kontaktu s náborářem podepíší přihlášku k nové zdravotní pojišťovně a často i poučení, ve kterém se i píše, že nebyli nijak manipulovániViktorie Plívová, mluvčí ministerstva zdravotnictví

Mluvčí MZ doporučila, aby přestup k jiné zdravotní pojišťovně lidé nepodepisovali na ulici, ale důkladně si vše prostudovali a podepsali až poté, co získají dostatek informací.

Zdravotní pojišťovnu lze změnit jednou za rok, a to vždy k 1. lednu následujícího kalendářního roku. Přihlášku je pojištěnec nebo jeho zákonný zástupce povinen podat nejpozději šest měsíců před požadovaným dnem změny, do 30. června. Přihlášku ke změně zdravotní pojišťovny k 1. lednu kalendářního roku lze podat ze zákona pouze jednu.