Některé modré zóny se změní na smíšené, v nichž mohou zaparkovat i přespolní řidiči. Nyní v modrých zónách mohou zastavit pouze rezidenti či ostatní držitelé parkovacích karet.

Modré zóny se na smíšené změní tam, kde nejsou naplněny rezidenty, taková místa vyberou radnice. Místa pro místní obyvatele prý ubývat nebudou. O kolik budou karty, určené pouze pro okolí bydliště, levnější, zatím není jasné.

Pilotní program chce město spustit na přelomu srpna a září letošního roku v Praze 4, 5, 6 nebo 8. Kolik bude zavedení nových zón stát, není jasné.

O počtu volných míst v oblastech chce město řidiče informovat například prostřednictvím chytrých telefonů. Informace o volných místech by správa komunikací sbírala například pomocí čidel v silnicích.

Změny čekají i vymáhání pokut

Správcem systému bude Technická správa komunikací (TSK). "TSK dnešním dnem dostává úkol vypracovat studii a vypsat výběrové řízení na provoz zón. Domnívám se, že je to krok správným směrem, aby to řešila právě TSK," řekl Nouza.

První parkovací zóny se objevily v roce 1996 v Praze 1 na pravém břehu Vltavy. V současné době platí zóny pouze v Praze 1, 2, 3, 7 a části Prahy 16.

Nově by měly být pravděpodobně v oblasti uvnitř městského okruhu, území není přesně ještě vymezeno. Vlastní regulaci parkování chystají také radnice Prahy 5 a 8. V osmé městské části by měla platit od prvního čtvrtletí 2014, v Praze 5 zatím datum stanoveno není.

Město chce změnit i systém postihu řidičů. Zatímco nyní špatné parkování řeší Praha a odvolacím orgánem je ministerstvo dopravy, v budoucnu by pokuty měly ukládat radnice a odvolacím orgánem má být magistrát.