Dumá nad tím i Dopravní podnik Ostrava (DPO). Jedním z možných řešení by mohl být návrat průvodčích. Pokud by k tomu došlo ještě letos, vrátili by se průvodčí v Ostravě do vozů MHD po 36 letech.

Podle mluvčího DPO Miroslava Albrechta si lidé stěžují na cestující, kteří jsou na obtíž kvůli palčivému zápachu nebo špinavému oděvu. „Průvodčí ve vozidlech by situaci mohli částečně řešit, a to prostřednictvím kontroly jízdního dokladu, který tito cestující zpravidla nevlastní. Na druhé straně ale problémem nadále zůstává vyloučení takové osoby z přepravy,“ upozornil.

DPO zatím s myšlenkou průvodčích koketuje, proto není jasné, zda by byli průvodčí pouze v autobusech a trolejbusech, nebo také v tramvajích, a není zřejmé ani to, jaká by byla jejich pracovní náplň.

„Je to jen jeden z možných směrů strategických úvah o změnách v systému ostravské MHD s cílem zkvalitnění služeb, zvýšení tarifní kázně cestujících a v neposlední řadě zvýšení bezpečnosti,“ potvrdil Právu Albrecht a ujistil, že o zavedení průvodčích by nerozhodl DPO sám.

Chybějí peníze

„Rozsah zmíněné změny by byl natolik značný, že si nelze představit, že by tuto variantu neprojednaly orgány statutárního města Ostravy, a to i bez ohledu na ekonomické hledisko,“ poznamenal.

Podle Michala Bayera, vedoucího oddělení prezentace a vztahů k veřejnosti ostravského magistrátu, není pravděpodobné, že by se průvodčí v blízké době v ostravské MHD objevili.

Nebudeme nabírat nové pracovníky, vystačíme s dosavadnímimluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová

Už před časem zavedl DPO v autobusech a trolejbusech v nočních hodinách nastupování pouze předními dveřmi, aby co nejvíce zamezil cestování opilým nebo jiným způsobem obtěžujícím lidem. Podobné řešení zvolili i v Hradci Králové. Od 19 hodin se do všech autobusů a trolejbusů nastupuje předními dveřmi, takže řidič má kontrolu, kdo a v jakém stavu nastupuje a zda zaplatil jízdné.

A průvodčí? Podle mínění Miloslava Kulicha, ředitele Dopravního podniku města Hradec Králové, by bylo jejich nasazení poměrně nákladným řešením.

V Brně mají na věc jiný náhled. Dopravní podnik připravuje obnovení instituce průvodčích, bude se jim však říkat preventisté. „Nebudeme nabírat nové pracovníky, vystačíme s dosavadními, začít by se mělo v únoru,“ říká mluvčí podniku Linda Hailichová. Nebudou v každé tramvaji nebo autobusu či trolejbusu, nýbrž, stejně jako revizoři, budou přecházet mezi dopravními prostředky.

Podle mluvčí budou mít dvojí funkci. Pomáhat cestujícím, pokud by je obtěžovali bezdomovci, opilci či různá individua, a také dostanou pravomoc kontrolovat jízdenky stejně jako revizoři. Od toho si dopraváci slibují úbytek černých pasažérů.

Samotní bezdomovci, kterých je v Brně zhruba 1500, nejsou pro dopravní podnik výrazným problémem. Největší komplikace mají řidiči a řidičky na konečné, když dotyčný odmítá nebo pro opilost nemůže vystoupit.

Praze se svoz osvědčil

V Praze se ujal nápad primátora hlavního města Tomáše Hudečka a už od prosince minulého roku přímo z nočních linek MHD sváží speciální hlídka bezdomovce do ubytoven. Revizoři a strážníci volají na speciálně zřízený dispečink, kam nahlásí výskyt těchto osob v nočních linkách.

Kolona tramvají v Ječné ulici směrem na Karlovo náměstí.

V Praze bezdomovci nejčastěji jezdí tramvajemi s dlouhou trasou, například linkou 9 nebo 22.

FOTO: Jaroslav Soukup, Novinky

„Pracovníci dispečinku tyto osoby převezou do zařízení speciálně upravenou sanitkou, nebo je odešlou pěšky,“ vysvětlil systém Tomáš Ján, ředitel Centra sociálních služeb Praha s tím, že funguje bezproblémově.

„Každou noc odvezeme zhruba 20 lidí, ale to nejsou rozhodně všichni, kterých se ujímáme z MHD. Dalších třicet pošleme do ubytoven, kde je místo, pěšky a zhruba takových šedesát tuto službu odmítne. Těm poskytneme radu, teplé oblečení a jdou si po svých,“ dodal Ján.