Prezident Miloš Zeman označil lustrační zákon za přežitek, a pokud by prošel služební zákon prvním čtením v prosinci, tak předsedu ANO Andreje Babiše jmenuje ministrem financí. To může budit dojem, jako by se oba pánové dohodli. Je to tak?

Žádná dohoda nebyla. Ostatně přípravu na přijetí služebního zákona jsme chtěli spustit co nejdříve. Byla to naše velká priorita, což jsme říkali v kampani.

Kandidáty máme na dopravu, životní prostředí, spravedlnost, obranu i místní rozvojVěra Jourová

Ale uznejte, že změna pomůže ANO, které pak bez problémů může navrhnout Babiše do vlády, jelikož díky služebnímu zákonu už ministři nebudou muset předkládat negativní lustrační osvědčení.

To je ale vedlejší efekt, který jsme nečekali. Když jsme v kampani říkali, že služební zákon je jedna z prvních věcí, na které chceme pracovat, tak jsme netušili, že budeme mít tak velký výsledek ve volbách a budeme významnými hráči při jednání o vládě. Takže nás teď nikdo nemůže podezírat z toho, že spěcháme.

Když zmiňujete vládu, tak podle kuloárních informací chce ANO takové resorty, kde bude moci předvést, jak šetřit. O jaká ministerstva kromě financí máte zájem?

To šetření je jedno z kritérií. Usilujeme také o ministerstva, kde bude vidět rychlý výsledek, pokud bude dobře řízeno. Ministerstvo pro místní rozvoj skýtá poměrně velké možnosti úspor podobně jako doprava, životní prostředí, obrana, vnitro i spravedlnost.

O vás se delší dobu mluví jako o ministryni pro místní rozvoj. Máte o post zájem?

Ano, mluví se o mně. Zvlášť po zkušenostech ze Sněmovny v prvních dnech bych si pro sebe představovala něco akčnějšího. A myslím, že toto ministerstvo bude hodně akční.

Jako někdejší náměstkyně na místním rozvoji jste kvůli podezření z korupce v kauze Budišov v roce 2006 strávila měsíc ve vazbě, nakonec vás soud osvobodil. Kdybyste resortu šéfovala, bylo by to pro vás zadostiučinění?

Byla by to určitá satisfakce, ale i velmi bizarní situace. Několik let jsem měla na ministerstvo nepsaný zapovězený přístup, byla jsem stíhaný člověk. Musela jsem přestat v ČR podnikat a jít do zahraničí. A z Rumunska jsem se dívala, jak to tady v evropských fondech jde špatně.

Už si brousíte nože?

Na některé kolegy se těším. Já jsem pozitivní.

Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka hovořil o tom, že by v kabinetu mělo být několik vicepremiérů. Měli byste zájem o tuto pozici?

Ano, pro pana Babiše. Podle mého názoru totiž řídit resort znamená věnovat část kapacity na administrativu. A na to je pana Babiše škoda. Myslím, že jeho mozek na byznys a na dobré a hospodárné zacházení s penězi by měl být využít jinak a naplno. Vicepremiér pro ekonomiku by měl volnější prostor pro takovouto „developerskou“ činnost.

Jenže proti ministru financí by měl menší moc, nemyslíte?

Moc může být formální a neformální. A myslím si, že pan Babiš bude silnou autoritou pro hospodaření státu a že by mu ta role víc seděla. Na ministerstvo financí můžeme mít nějakého svého odborníka.

Prezident Zeman prohlásil, že některé kandidáty na ministry může odmítnout. V této souvislosti se hovoří například o místopředsedovi ČSSD Lubomíru Zaorálkovi na postu šéfa diplomacie. Myslíte si, že to prezidentovi ústava umožňuje?

Prezident má pravomoc jmenovat vládu, ale není nikde psáno, že to je jeho povinnost. Má se za to, že prezident vezme nominace, které mu budou dány, a jmenuje. Taková je zvyklost. V případě, že to nebude chtít někdo udělat, tak s ním nikdo nepohne, není na to žádná páka. Nějaký kompetenční spor u Ústavního soudu je krajní řešení a rozhodně to není na leden 2014, kdy vládu potřebujeme.

Měl by tedy Sobotka nebo Zaorálek podle vás Zemanovi ustoupit?

Zájem všech by měl být někde udělat ústupek a dostat se do rychlejšího řešení. Předpokládám, že jmenování vlády prezident nebude blokovat týdny a měsíce, a aby tak neučinil, tak by mu to ta druhá strana měla usnadnit.

V dějinách ČR prezident nikdy nezablokoval kandidáta na ministra, byť s nějakým jménem měl problém. Václavu Havlovi se například nelíbilo jmenování Jana Kavana ministrem zahraničí, ale nakonec ustoupil.

Proto říkám, že to bude otázka toho, jak zafunguje odpovědnost k tomu, že by měla vzniknout vláda a měla začít věci řešit. Myslím si, že i pod tlakem odpovědnosti to prezident udělá po nějaké době, ale opakuji, že mu to ústava nepřikazuje.

Co byste dělala vy, kdybyste se dostala do situace nežádoucí kandidátky na ministryni?

Nechtěla bych blokovat sestavování vlády a asi bych z toho ustoupila sama. Neměla bych nervy na to, abych blokovala sestavení vlády, ale určitě bych chtěla slyšet objektivní argumenty, abych projevila dostatek sebereflexe, že třeba na tom něco je.
Věřím tomu, že pánové budou mít na vědomí a na srdci to, že tu má vzniknout vláda, která má začít do nějaké rozumné doby, třeba do konce ledna, řešit věci.

Babiš čeká na rozhodnutí slovenského soudu, zda byl oprávněně veden jako agent StB. Myslíte, že by měl odejít z vlády, pokud by verdikt dopadl v jeho neprospěch?

Nevěřím, že soud dopadne v jeho neprospěch. Hodně jsem o tom četla, hodně jsem se o tom bavila s panem Babišem a nevěřím, že by vědomě spolupracoval nebo poškozoval. Kdyby to dopadlo špatně, tak by to bylo nepříjemné a museli bychom o tom jednat a každý by se k tomu musel vyjádřit.

Bylo by to na odstoupení z vlády?

Osobně si myslím, že ne. Už mockrát jsem řekla, že lustrační zákon považuji za přežitou věc.

Celý rozhovor si můžete přečíst v sobotním vydání deníku PRÁVO.