„Mohu potvrdit, že po deseti letech marných snah se konečně rýsuje reálná možnost prodat nepotřebné L-159. Považuji to za naprosto přelomový úspěch,“ řekl Právu ministr obrany v demisi Vlastimil Picek.

Na páteční tiskové konferenci pak oznámil, že by se mělo jednat o 28 letounů, z nichž 24 je provozuschopných a čtyři by šly na náhradní díly. Cena kontraktu se podle něj bude pohybovat od 434 do 516 miliónů korun v závislosti na vybavení jednotlivých strojů.

Potvrdil také původní informace Práva, že kupcem je americká firma Draken International, o které se spekulovalo již v minulosti. Ta provozuje přes 50 různých stíhaček a proudových letounů a hlavně americkým vzdušným silám nabízí výcvik pilotů v reálných vzdušných bojích.

Letouny L-159 Alca česká armády

Letouny L-159 Alca české armády

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Jako soupeře pro trénink stíhačů v letounech F-16 používá např. sovětské MiG-21 nebo legendární český letoun L-39 Albatros, který stejně jako L-159 pochází z Aera Vodochody. Lze tedy odhadnout, že prodané L-159 budou sloužit pro výcvik vzdušných soubojů amerických stíhačů.

Hluboce pod pořizovací cenou

Resort obrany si původně od Aera koupil 72 strojů za více než 50 miliard korun. Zhruba půl miliarda korun, kterou má obrana od americké společnosti za 28 bitevníků dostat, činí jen zlomek pořizovací ceny.

Po několika letech provozu a poté, co se armáda profesionalizovala a výrazně zmenšila, ale vzdušné síly zjistily, že potřebují pouze 24 letounů. Zbytek celá léta marně nabízely desítkám zájemců po světě.

Rozložené letadlo

Rozložený bitevník L-159

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Přitom zakonzervování a údržba letounů stojí ročně desítky miliónů korun. Za posledních sedm let konzervace vyšla na víc než 200 miliónů korun.

Obrana už byla několikrát blízko podepsání kontraktu. Např. s Irákem byl i obchod podepsán, ale nakonec z něj sešlo. Na jaře obrana dokonce udělala dražbu, ale kvůli nízkým nabídkám prodej nakonec zastavila.

Nadějný byl i prodej do Bolívie, ale vzhledem k tomu, že avionika pochází z USA, které vývoz do zemí nepřátelských Spojeným státům embargují, z obchodu sešlo. [celá zpráva]

Nevyužité stroje proto ministerstvo nechalo zakonzervovat, přičemž z několika letounů vyrobilo Aero dvoumístná cvičná letadla. Pět strojů bylo vyměněno s konsorciem EADS za letoun CASA C-295. Z toho se dva dvoumístné stroje vrátily zpět české armádě jako kompenzace za problémy při dodávce dopravních letounů CASA. [celá zpráva]