Koncepce kritizuje současný stav letectva. Kvůli vytrvalým škrtům státních výdajů na obranu je řada vrtulníků ve špatném stavu. Z letky deseti sokolů jich nyní létá zhruba polovina. Často až v havarijním stavu jsou také části armádních letišť.

Potřebám takzvané vládní letky nestačí dva airbusy v pohodlnější "podnikatelské" úpravě. Využívá je totiž nejen pro převoz vysoce postavených politiků, ale i pro rotace vojáků v zahraničních misích. Obrana proto chce zakoupit jeden airbus v klasické verzi, která má větší počet sedadel. Nový letoun bude sloužit hlavně dopravě vojáků do zahraničních operací, pro přepravy raněných nebo k humanitárním účelům. Politiky bude vozit až v druhém plánu, jako záložní letadlo.

Čtěte také: Armáda chce nové vrtulníky i dopravní letadla

Pro dopravu ústavních činitelů na kratší vzdálenosti chce ministerstvo koupit také tři nové vrtulníky. Koncepce počítá i se zachováním ruské helikoptéry Mi-8 ve VIP úpravě, kterou cestuje prezident či ministři. V budoucnu by Česko mohlo do takzvané vládní letky koupit i nový luxusní vrtulník pro politiky.

Největší výzvou v oblasti vrtulníkového letectva bude však postupné vyřazení legendárních strojů Mi-24 a 35. Armáda plánuje vrtulníky, kterým při sovětské válce v Afghánistánu islamisté přezdívali "ďáblův kočár", nahradit víceúčelovými stroji. Ty by kromě bojových operací mohly být využity také pro potřeby letecké záchranné služby, známé pod zkratkou SAR. Její piloti nyní létají na polských strojích Sokol.

Koncepce počítá též s budoucím nákupem dvou středních dopravních letadel.