Hudeček ve středu oznámil na základě závěru kontrolního výboru magistrátu, že smlouvy mezi Prahou a Metrostavem na stavbu Blanky jsou neplatné. Rada si nyní nechá vypracovat právní stanovisko, teprve pak rozhodne, co bude dál.

Po čtvrtečním setkání s primátora se zástupci Metrostavu obě strany potvrdily vůli se na řešení situace dohodnout. "Hlavní město za provedené práce zaplatí, musíme však najít legální cestu, jak to udělat," uvedl po schůzce s Metrostavem Hudeček.

Smlouva je neplatná, tvrdí Hudeček

Závěr kontrolního výboru oznámil Hudeček ve středu poté, co Metrostav oznámil přerušení stavby tunelu Blanka. Práce by se měly zastavit 7. prosince, neboť Praha dluží firmě přes dvě miliardy a chybí smluvní dodatky na vícepráce.

Stavba Blanky hlavní město dosud vyšla na 25 miliard korun, přičemž celý komplex by měl stát 36 miliard. Právě cena a protahující se výstavba vadí veřejnosti i politikům. Primátor Prahy Tomáš Hudeček (TOP 09) ve středu navíc oznámil, že smlouva s Metrostavem je od počátku neplatná. [celá zpráva]

"Město bez legitimního důvodu vyplatilo desítky miliard korun a v tomto protiprávním jednání nemůže pokračovat," prohlásil Hudeček. Podle něj také nadcházející přerušení prací pravděpodobně oddálí původně plánované otevření tunelu na jaře příštího roku. Podle ČTK by to mohlo být o dva měsíce, tedy do konce června.

Řeší se, co s vícepracemi

Praha sice Metrostavu neplatí, peníze na stavbu prý ale má. Do rozpočtu na příští rok se údajně budou přesouvat z letoška čtyři miliardy, které byly letos v rozpočtu vyčleněny právě na stavbu Blanky. Politici ale hledají cestu, jak zákonným způsobem proplatit vícepráce, které v průběhu stavby vznikly. Podle zákona o veřejných zakázkách totiž nesmí práce nad rámec smlouvy přesáhnout 20 procent celkových nákladů.

Město si proto již několik měsíců nechává zpracovat kategorizaci prací na stavbě komplexu Blanka. Už za primátora Bohuslava Svobody (ODS) vznikla řada posudků. Žádný z nich ale podle všeho nepřišel s jednoznačným řešením.

Za situaci podle Hudečka nese odpovědnost někdejší vedení Prahy z éry exprimátora Pavla Béma (ODS). Právě z té doby pochází problematické rozhodnutí o stavbě Blanky, ale třeba i kontroverzního projektu Opencard a dalších. Bém to ale odmítá a viní současné politiky z neschopnosti a zadlužování města.