Zákon o provozu na pozemních komunikacích nařizuje řidičům použití zimních pneumatik v období od 1. listopadu do 31. března, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo se vzhledem k počasí může sníh a led na cestě objevit. Toto pravidlo většina motoristů zná.

"Dle výsledků našeho průzkumu přezouvá pravidelně všechna čtyři kola 90 procent českých řidičů," sdělil vrchní ředitel úseku pojištění motorových vozidel České pojišťovny Pavel Martynek.

Málokdo ví, jak značka vypadá

Mnohem méně lidí už ale ví, že jim může nařídit přezutí gum i příkazová dopravní značka Zimní výbava, a to bez ohledu na aktuální počasí.

"Značka užití zimních pneumatik s odpovídající hloubkou dezénu přikazuje bez ohledu na aktuální povětrnostní situaci či stav vozovky," uvedl Martynek.

"Poněkud překvapivě měla o této značce povědomí pouhá polovina dotazovaných," doplnil.

Navíc řada z účastníků průzkumu sice o značce věděla, ale netušila, jak ve skutečnosti vypadá. V rámci průzkumu měli řidiči značku nakreslit, což splnila bezchybně jen třetina z nich. "Ze zbylých kreseb bylo patrné, že si ji motoristé pletli nejčastěji se značkou Sněhové řetězy," uvedl Martynek. Značka Zimní výbava zobrazuje bílou sněhovou vločku a osobní auto na modrém poli, kdežto značka Sněhové řetězy zase pneumatiku s nasazenými řetězy.

Ministerstvo dopravy upozornilo, že značka Zimní výbava, která byla zavedená před celoplošnou povinností přezouvat na zimní obutí, zůstává nadále v platnosti.

"Obce mají možnost dopravní značku umístit na svém území. Tam, kde dopravní značka bude umístěna, musí mít vozidlo zimní pneumatiky i v případě příznivého počasí," uvedl mluvčí Tomáš Neřold.