Ukázaly to výsledky osvětové akce „Bezpečnost za volantem – péče o zrak“, kterou o letních prázdninách uspořádalo oddělení ministerstva dopravy BESIP ve spolupráci s dopravní policií.

Na sedmnácti místech v celé republice změřily pracovní týmy zrak celkem 589 řidičům.

Odborníci při měření sledovali, jestli řidiči dokážou rozlišit požadovaný detail na odpovídající vzdálenost. Zkoumali i prostorové vidění, což je důležité pro správný odhad vzdálenosti protijedoucích vozidel.

Lékařské tajemství je jedna věc, ale musíme dbát o bezpečnost provozu. Doufám, že lékaři nahlašovací povinnost plní, jinak by porušovali zákon.mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák

„U třetiny řidičů bylo zjištěno skryté šilhání a u čtvrtiny potíže s prostorovým viděním. Téměř 44 kontrolovaných motoristů nedosahovalo alespoň na jednom oku optimální zrakové ostrosti,“ informoval vedoucí BESIP Roman Budský.

I když měření probíhalo při běžných policejních silničních kontrolách, žádný postih motoristům s vadami zraku nehrozil.

S udáváním pacientů lékaři nespěchají

Byli však upozorněni, že je v jejich zájmu navštívit co nejdříve očního lékaře a začít svůj problém řešit, protože ohrožují bezpečnost silničního provozu.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která nabyla účinnosti 1. ledna 2012, stanoví lékařům povinnost nahlásit příslušnému městskému či obecnímu úřadu, že jeho pacient-motorista onemocněl chorobou, jež omezuje schopnosti řídit. Tedy i to, že se mu zhoršil zrak.

„Lékařské tajemství je jedna věc, ale musíme dbát o bezpečnost provozu. Doufám, že lékaři nahlašovací povinnost plní, jinak by porušovali zákon,“ řekl už dříve Právu mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Jak ale nyní ukázala kampaň BESIP, lékaři s udáváním svých pacientů nijak nespěchají. Jinak by totiž ti z řidičů, jimž dělá potíže rozeznat protijedoucí vozidlo, byli už dávno bez řidičáku.