Pokud premiér Jiří Rusnok dá dohromady všechny ministry, měla by být celá jeho vláda jmenována ve středu 10. července. Jaký chystáte první krok ve funkci?

Už si ty kroky začínám připravovat. Pokud budeme 10. 7. jmenováni, tak jak mi premiér toto úterý telefonoval, hned týž den budeme zasedat, protože některé problémy nesnesou odklad, a to i v resortu spravedlnosti.

Které například?

Je potřeba vyřešit angažmá našeho soudce v Lucemburku (soudní dvůr EU), aby si Česká republika neuřízla ostudu. Jde o spor Petr Mlsna (současný ministr bez portfeje) versus Irena Pelikánová (soudkyně v Lucemburku).

Já jsem pro verzi Pelikánová, protože chci, aby tam byl zkušený člověk, který fungoval v mnoha institucích, a Irena Pelikánová je ideální.  Myslím si, že se tam osvědčila, a jestliže tamní výbor Mlsnu odmítá, tak co to je? To jim budeme dělat schválnosti? Chci, aby měla ČR dobré renomé ve světě.

A další krok?

Ozval se mi náměstek ministra spravedlnosti pro legislativu František Korbel, který chtěl podat výpověď, ale už jsem s ním domluvená, že to neudělá. Znám kvality a odbornou erudovanost náměstků, takže si přeji, aby zůstali Korbel i Daniel Volák. Orientačně si v úterý na schůzce řekneme víc, protože legislativní práce se nesmí zastavit.

Chcete dotáhnout do konce občanský zákoník?

Určitě. Premiér Rusnok to už v médiích naznačil, že má velkou starost o osud občanského zákoníku, protože jsme postaveni před hotovou věc.  Máme tady prohlasovaný zákoník, ale nemáme doprovodné předpisy a teď je vše na Sněmovně. Přitom už nyní probíhají napříč republikou různá školení, která stojí spoustu peněz, a kdybychom tu účinnost odročili zase o rok, tak to nebude ideální.

Jednou to spustit musíme, když už je to rozjetý vlak. Není to sice příjemný dáreček, který jsme zdědili, ale musíme to vyřešit tak, aby ČR na tom co nejmíň krvácela.

Občanský zákoník má platit už od ledna příštího roku. Myslíte si, že všechny přípravy do té doby stihnete?

Korbel mi tvrdí, že ano, tak mu zatím věřím.

Ještě něco je akutní?

Určitě se bude řešit návrh zákona o státním zastupitelství, který mě zajímá, protože jsem té soustavě téměř sedm let šéfovala. Mně osobně se ten zákon nelíbil, měla jsem k němu celou řadu výhrad a ty jsem uplatnila v rámci ČSSD. Má je k dispozici předseda poslaneckého klubu strany Jeroným Tejc.

Na těch výhradách nic neměním ani teď a předběžně jsme tuto otázku diskutovali i s nejvyšším státním zástupcem Pavlem Zemanem při setkání na recepci na americké ambasádě.

Jsou vaše výhrady zásadní?

Ano. Určitě je ten zákon přetíženou normou, zbytečně podrobnou, a přitom se z toho nedozvíte definici dozoru a dohledu, což je pilíř práce státního zástupce. To tam nějak ze zákona uniká.

Chcete tedy ten návrh zestručnit a zjednodušit?

Určitě. Nelíbí se mi, že by Nejvyšší státní zastupitelství mělo být nalézací i odvolací instancí, to naprosto popírá zavedené principy. Týkalo by se to například plánovaného Úřadu pro potírání korupce. Ten mě dráždí vůbec už jménem, protože si pamatuji, když jsem kopala za státní zástupce, tak se z nás pravice snažila udělat státní úředníky. A teď státní zástupci zase evokují tento problém tím, že sami nabízejí, že se to bude jmenovat „úřad“. Podle mě by tedy měl být Státním zastupitelstvím pro boj s korupcí, ale nikoli úřad.

Co s tím zákonem bude?

Je tam možnost, že ho vláda stáhne k přepracování. Ten zákon se mi hodně nelíbí, a než předkládat nějakou rychlokvašku, tak by bylo lepší ho přepracovat.

Myslím si, že i nejvyšší státní zástupce je teď hodně nalomen, co s tím dál, on na mé připomínky slyšel. Nevyloučil, že by tento postup akceptoval.

A vy byste ráda?

Myslím si, že by to bylo nejrozumnější řešení. Přepracovat to a udělat zákon, který nebude napadán.

Je v něm totiž víc věcí, které se mi nelíbí, třeba že vrchní soudy zůstanou a vrchní státní zastupitelství se zruší. To nepovažuji za šťastné řešení.

Chcete vrchní žalobce v Praze a Olomouci zachovat?

Teď vám neřeknu, co je lepší, svůj názor mám, ale určitě ho nebudu prosazovat násilím. Vždy jsem dbala na většinový názor.

Celá řada prvků se mi v tom zákoně ale také líbí, třeba to, že nejvyšší státní zástupce bude mít konečně nějaké pevné funkční období. Určitě budu chtít, aby státní zástupci měli větší volnost, a budu je chtít v tomto směru chránit. Chtěla bych do toho návrhu upřesnit důvody pro odvolání nejvyššího státního zástupce, protože to byla vždy kuriozita, že nejvyšší je neměl a ostatní ano.

Samozřejmě také budu chtít zachovat boj s korupcí, protože to je prvořadá priorita této země, ale je otázka formy, kam to přilepíme. Navíc dnešní předpisy nebrání boji s korupcí, chce to pouze odvahu a důslednost dopátrat se důkazů.

Chápu správně, že budete chtít řešit, zda vůbec zavádět ten speciální úřad pro potírání korupce?

Jestli zavádět, kam ho zavádět, kolik to bude stát. Navíc jsem to hodně probírala se Slováky, kteří tento útvar mají, a premiér Fico z toho, jak tam funguje, zcela nadšen není.

Nevylučuji ale, že ten útvar může vzniknout, ale docela bych pak chtěla, aby se to jmenovalo státní zastupitelství, a nikoli úřad.

Je potřeba řešit změny tohoto zákona rychle, anebo je na to čas?

Myslím si, že je čas, a když bude malé zpoždění, taky se nic nestane. Nikdo nehodlá nejvyššího státního zástupce odvolávat, já jsem ráda, že ho v té funkci mám. Ostatně je obecně známo, že do Eurojustu v Haagu jsem ho před lety vybrala já. V Haagu byl velmi kladně hodnocen.

Změny v soudnictví tedy dělat nechcete. Někde jinde ano?

Měla bych třeba chuť do reformy vězeňství, tam to přímo volá. V něčem má pravdu i  David Rath, co píše z vězení do novin. Vazba je teď příkřejší než výkon trestu, v tom naprosto souhlasím.

Jak se díváte na velmi ostré výroky ministra Pavla Blažka na adresu žalobců a policie v aktuální kauze kolem šéfky kabinetu premiéra Jany Nagyové?

Vím, že se tam dělá nějaká analýza. Být na jeho místě, tak bych ji asi nedělala. Pokud však vím z médií, zákrok policie (ministr vnitra Jan) Kubice vyhodnotil jako oprávněný, takže nevím, co se analyzuje, nerozumím tomu.

V souvislosti s touto kauzou se mezi politiky, právníky a policií vedou dohady o tom, zda domlouvání trafik pro poslance byla korupce, či nikoli. Jaký je váš názor?

Definice korupce je poněkud široká, ale i květina je někdy úplatek. Záleží na okolnostech. Jestliže to má časovou souslednost, a ono to tam časově zapadá, pak to může být korupce, to pozor! Kdyby se tam třeba zjistilo, že k tomu dostali ještě i nějaké všimné, tak to už je úplná korupce. Počkejme si na důkazy.  Myslím si ale, že doktor Ivo Ištvan není žádný partyzán, aby šel do partyzánských akcí, je velmi ostražitý, má své hluboké zkušenosti, a věřím, že ty důkazy má.

Jak je to s vaší další politickou dráhou? Zdá se mi, že se vás leckdo v ČSSD snaží ze strany vystrnadit.

Dávno mám ten pocit. Zatímco jiní, kteří skutečně pochybili, se obloukem a oklikami vracejí. Tváří se, že měli sebereflexi, a šup, jsou tam zpátky.

Například?

Nebudu jmenovat, ale je jich víc.

Přemýšlíte o tom, že byste z ČSSD odešla nadobro?

Oni mi pořád podsouvají tu SPOZ (zemanovce). Skutečně jsem s nimi nic neměla. Kdybych v SPOZ chtěla být, tak jsem mohla už před čtyřmi lety, kdy mi nabízeli kandidaturu lídra za Středočeský kraj, ale já jsem to odmítla a své názory neměním. Pokud mě ale vypudí ze strany, tak zůstanu nestraníkem, což jsem byla celý život.

Konečné slovo: za zemanovce kandidovat nebudete?

Teď o tom prostě neuvažuju a ani mě to nenapadlo, nikdo mě neoslovil. Nevím, kde pan Sobotka vzal, že budu kandidátka pro Středočeský kraj za zemanovce. Tím to peklo rozpoutal a já se strašně namíchla.

Je to ale logická úvaha, obzvlášť za situace, kdy máte velmi dobrý vztah s prezidentem a čestným předsedou SPOZ Milošem Zemanem, který si vás vybral i jako poradkyni.

S panem prezidentem mám léta dobrý vztah, už z doby, kdy jsem byla ve funkci nejvyšší státní zástupkyně, i pak, když byl na Vysočině a oba jsme se stýkali jako občané. Nikdy jsem ale nezažila, že by zemanovce propagoval, naopak jim spíše vynadal.