S nápadem na četnější kontroly starších aut přišla Evropská komise loni v létě. Zdůvodnila jej skokovým nárůstem počtu nehod, které způsobí starší vozy v důsledku technické závady. Podle Bruselu jsou závady na vozidlech za šesti procenty všech autonehod, při nichž zahynou ročně dva tisíce lidí a mnohem více se jich zraní.

„Na silnicích se pohybuje příliš mnoho vozidel s technickými závadami,“ uvedla loni v prohlášení komise.

„Řídíte-li auto, které není technicky způsobilé, jste nebezpeční nejen sami sobě, ale i všem ostatním spolujezdcům – své rodině, přátelům, kolegům. Tato potenciálně životu nebezpečná auta na našich silnicích jednoduše nechceme,“ uvedl k návrhu místopředseda komise Siim Kallas, zodpovědný za dopravu.

Stáří aut v ČR se blíží 14 letům

Nyní mají majitelé nových vozů v ČR povinnost  dostavit se na technickou prohlídku do čtyř let od koupě vozu. Následují návštěvy na Stanici technické kontroly každé dva roky.

Průměrné stáří vozů loni v České republice dosahovalo 14 let, není proto divu, že  se návrh nezamlouvá českým europoslancům. Podle Oldřicha Vlasáka (ODS) i Olgy Sehnalové (ČSSD) by návrh v nynější podobě zbytečně zatěžoval řidiče.

„Sjednocení četnosti – tudy cesta nepovede. Kudy by možná mohla vést je vázat více kontroly na počet ujetých kilometrů,“ citoval Sehnalovou Radiožurnál.