Vynalézavá firma Direkt Market, která podobné zázraky inzeruje v několika českých časopisech a zjevně profituje z důvěřivosti zejména starších, chudších a nemocných občanů, se za několik let svého pohybu na tuzemském trhu stala hvězdou internetových diskusí. Lidé se před ní navzájem varují, ovšem její podnikání je možná v souladu se zákonem nebo minimálně hodně těžko napadnutelné.

Neúspěšné reklamace

Společnost s ručením omezeným láká zákazníky především na to, že mohou zboží vrátit a dostanou zpět peníze v případě, že se slibovaný účinek nedostaví. Jak ale vyplývá ze zkušeností zákazníků, většina z nich se při reklamaci s penězi už nikdy neshledá.

Čtenář Práva Zdeněk Langer z moravských Hranic firmě naletěl, když si zakoupil za 739 korun včetně poštovného náramek, který zaručeně pomůže léčit problémy s rovnováhou, únavu, stres nebo nespavost, a užívají ho vrcholoví sportovci a filmové hvězdy.

„Jenže jsem byl zklamán. Náramek nevyhovoval nošení, a tak jsem ho během tří dnů vrátil jako nepoužitelný a požádal jsem o vrácení peněz,“ popsal svůj příběh Právu Langer. „Na poště v Hranicích jsem zjistil, že market převzal balíček letos 8. dubna a do dnešního dne ani peníze, ani žádná odpověď,“ podotkl Langer.

Elixír za dvanáct stovek

Jarmila Baránková z Ostravy-Poruby si objednala intenzivní kúru proti artróze. Za elixír s výtažkem z hlemýžďů, kteří prý dokážou sami dokonale regenerovat, zaplatila 1190 korun plus 149 korun poštovného.

„Pravidelně ho užívala dle návodu, a když elixír nezabral, tak to v termínu do 30 dnů oznámila firmě a požádala o vrácení peněz,“ popsal Langer další příběh, tentokrát své známé. Ani ona prý nedostala peníze či odpověď.

Na různých webech, kde spotřebitelé píšou o praktikách podvodných firem, je Direkt Market frekventovanou společností. Jde například o fóra Podvodnéfirmy.cz, Zahrádkáři.cz, Ověřsito. cz, Nepoctivci.cz.

Obálku s výherním losem na půl miliónu korun, který má ve všech případech stejné číslo (další z dobrých nápadů Direkt Marketu), dostaly jen podle těchto diskusí desítky lidí.

Zákazníci se shodují v jednom. Když na inzerát odpovědí, vyplní objednávku a zašlou do uvedeného post boxu ve Valašských Kloboukách, zásilka se zbožím jim dorazí i za dva dny. Pokud chtějí stejnou cestou zboží reklamovat, většinou se nikdo neozve.

V sídle nikdo není

Sídlo Direkt Marketu lze vystopovat v Praze 5, ani na této adrese však podle informací recepčních v domě v Plaské ulici nikdo z firmy trvale nepobývá. „Chodí si sem pro poštu,“ řekla Právu jedna z recepčních a předala telefonní a e-mailový kontakt na jakéhosi „p. Sekerku“.

Na uvedeném čísle se ozvala hlasová schránka. Na zanechaný vzkaz nikdo nereagoval, stejně jako na e-mailové dotazy. Majitelem firmy Direkt Market je podle obchodního rejstříku z 99 procent společnost Asap Invest se sídlem v Lucembursku.

Podle pražského advokáta Pavla Rameše existuje v podobných případech jen minimální pravděpodobnost, že by se zákazníci vrácení peněz domohli. „Taková firma je zpravidla jen prázdná schránka a jednatelem bývá nějaký bílý kůň,“ míní. Podle něj se klienti zřejmě nebudou schopni dopátrat nějaké osoby, u níž by nárok uplatnili.

„Z firmy si nic nevezmou, protože peníze v ní už dávno nejsou. V podstatě mají smůlu. Pokud mají pocit, že z nich byly peníze vylákány, mohou podat trestní oznámení na neznámého pachatele, ale i tak je malá šance, že by policie něco zjistila,“ podotkl.

Navíc podle zákona může být postup firmy i zcela legální. „Pokud jim zboží dodají, tak obchod legální je. Jestliže inzerované přípravky neléčí, je to spíš otázka případné náhrady škody nebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz,“ dodal Rameš.