Trať před stanicí Hasičského záchranného sboru SŽDC v Michli posloužila k nácviku modelové situace simulující srážku vlaku s autem. Na svou nepozornost doplatil řidič, v tomto případě figurant, osobního vozidla, který najel na přejezdu do vagónu. Za zvuku sirén vyrazila ihned k nehodě jednotka drážních hasičů, která  zajistila místo události, poskytla první pomoc a vystřihlaí zraněného z vozu.

„Při simulované nehodě zasahovalo osm hasičů s technickým vozidlem na železniční nehody a standardní hasičskou cisternou CAS 20. Demonstrováno to bylo tak, že řidič utrpěl zranění krční páteře a středně těžká zranění. K nehodám typu, který jsme simulovali, vyjíždíme asi čtyřicetkrát do roka,“ popsal zásah velitel jednotky pražských drážních hasičů Václav Mlejnský.

Žádný zásah nejde hladce

Hasiči si musí při zásahu vždy poradit a improvizovat. Přesvědčili o tom při situaci s hořící Škodou Favorit, která byla druhou simulovanou ukázkou. Auto pohltily plameny a jeden z pětice hasičů zjistil, že je problém s hadicí.

„Neexistuje zásah, který je bez chyby a jde hladce. Ve svém průběhu se stále mění, nastávají různé situace. Dnes jsme mohli vidět zásah, kdy hasič narazil na ucpanou proudnici. Hasič nemůže hadici zahodit a odcházet se slovy, že se mu to nepovedlo, musí si poradit jinak. Vždy musí dovést zásah ke zdárnému konci,“ přiblížil práci hasičů velitel směny Jan Zach.

Video

Simulovaný požár Škody Favorit, zdroj: Novinky.cz

Mezinárodní den bezpečnosti na železničních přejezdech vyhlašuje UIC (Mezinárodní železniční unie) od roku 2009. Cílem této každoroční akce je upozorňovat širokou veřejnost na problematiku železničních přejezdů a apelovat na dodržování pravidel bezpečného chování na nich. Na většinu neukázněných řidičů platí právě názorná ukázka tragických následků těchto nehod.

„Díky osvětě a těmto předváděcím akcím, počet nehod klesá. Přesto si myslíme, že je stále vysoký počet mrtvých, který ročně dosahuje několika desítek. Jsou to případy, kdy lidé na přejezdech umírají zbytečně. Z 99,9 procenta je příčinou nepozornost řidiče, cyklisty nebo chodce,“ vysvětluje generální ředitel SŽDC Jiří Kolář.

Brzdná dráha vlaku je jeden kilometr

Brzdná dráha vlaku, který jede 160 kilometrů v hodině, je jeden kilometr. Strojvedoucí nemá šanci bezprostředně před překážkou zastavit, a to si zřejmě neuvědomuje řada řidičů, kteří podle Koláře dělají stále stejné zásadní chyby.

„Řidič vjede na přejezd v době, kdy svítí červené výstražné světlo na signalizačním zařízení, nebo se snaží objet závory. U přejezdů zabezpečených výstražným křížem se špatně rozhlédne a projede těsně před vlakem. To jsou nejčastější scénáře, které většinou předcházejí železničním nehodám.“

Loni zemřelo na českých železnicích 26 lidí, v roce 2011 to bylo o 8 osob více. Stav k letošnímu 31. březnu je 9 mrtvých. Zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech je jednou z hlavních priorit Správy železniční dopravní cesty.

Miliardy na bezpečnost přejezdů

„Každým rokem vkládáme do zvýšení bezpečnosti na přejezdech stovky miliónů korun. V následujících dvou letech půjde o téměř dvě miliardy korun,“ řekl k připravovaným investičním akcím Kolář.

Za tyto prostředky se kompletně zmodernizuje zhruba 400 přejezdů po celém území České republiky. SŽDC v České republice spravuje 8070 železničních přejezdů.