Článek
„Do 1. července se však ještě musí respektovat dosavadní věkové limity. Lidé, kteří do konce června oslaví šedesátku, mají tedy smůlu a prohlídce se nevyhnou,“ upozorňuje Václav Špička z Autoklubu ČR. Povinnou prohlídku je teď totiž nutné absolvovat nejdříve půl roku před dovršením šedesáti let, a nejpozději v den narozenin.
Jsou-li podle státu lidé do 65 let v dostatečné kondici, aby pracovali, je neadekvátní pochybovat o jejich schopnosti řídit
O tom, že se věk pro povinnou prohlídku prodlouží o pět let, rozhodl letos parlament na návrh senátorů ODS. „Věk odchodu do důchodu se již řadu let v ČR prodlužuje. Jsou-li podle státu lidé do 65 let v dostatečné kondici, aby pracovali, je neadekvátní pochybovat o jejich schopnosti řídit,“ zdůvodňoval potřebu takové změny senátor Tomáš Grulich, a zákonodárci mu dali za pravdu.
Zatímco profesionální řidiči podléhají povinnému posuzování zdravotní způsobilosti každé dva roky do dosažení věkové hranice 50 let a následně pak každý rok, ostatní řidiči se tedy po získání řidičského oprávnění budou muset prohlídce poprvé podrobit až v 65 letech, poté v 68, a pak každé dva roky.
Po vypršení zákazu k psychologovi
Další významnou změnou, kterou novela přinesla, je zavedení povinného dopravně-psychologického vyšetření pro řidiče, kteří po vypršení zákazu činnosti požádají o vrácení řidičského oprávnění.
Dosud bylo psychologické vyšetření povinné jen pro ty řidiče, kteří přišli na rok o řidičák po dosažení dvanácti trestných bodů v rámci bodového systému postihu neukázněných motoristů.
Na popud sněmovního hospodářského výboru bylo také do této novely včleněno ustanovení, že řidičům nákladních aut budou náklady na povinné psychologické vyšetření hradit jejich zaměstnavatelé. Ti, kteří kvůli vážnému porušení dopravních předpisů přijdou o řidičský průkaz, si ovšem psychologické vyšetření budou i nadále muset platit sami.