Návrh takzvaného vymezení kategorií a tříd dálnic a silnic prakticky počítá se zrušením kategorie rychlostní silnice, které laická veřejnost běžně zaměňuje za dálnici a které se nově stanou dálnicemi druhé třídy s maximální rychlostí 130 kilometrů za hodinu.

Reálný dopad ale bude mít pro řidiče zejména rozdělení silnic prvních tříd na dvě kategorie. V úsecích, které jsou směrově oddělené svodidly, navrhuje ministerstvo dopravy povolenou rychlost zvýšit o 20 kilometrů v hodině na 110 kilometrů za hodinu. U silnic, kde mezi směrovými pruhy svodidla nebo jiný zádržný systém není, bude ponechána stávající maximální rychlost 90 kilometrů v hodině.

Zvýšení rychlosti na vybraných úsecích ale nenastane automaticky na všech místech. "Postupně budou probíhat bezpečnostní audity a bude vyhodnoceno, zda v některých konkrétních případech by ta rychlost měla být dopravním značením buď zvýšena, nebo naopak snížena," uvedla Šárka Homfray z odboru legislativy ministerstva dopravy.

Novela rovněž upravuje práva a povinnosti obcí při odtahování vozidel například při příležitosti blokových čištění silnic. Nově by obce mohly prodávat odtažená vozidla, o která se v šestiměsíční lhůtě po oznámení o odtahu jejich majitelé nepřihlásí. Z výnosu by poté měly úřady pokrývat část nákladů spojených s odtahem vozidel, ke kterým se majitelé nehlásí.