Materiál s vizí dopravního a vrtulníkového letectva je nyní na ministerstvu obrany dokončován. „Nechci předjímat, ale rozhodně jsou tam uvedeny i dva transportní letouny, které by měly doplnit flotilu armády,“ vysvětlil ministr s tím, že nákup čtyř strojů CASA nikdy nebyl konečným řešením pro armádu.

Ministr uvedl, že systém pasivní ochrany strojů CASA má stále problémy. Výrobce a dodavatel by měl podle něj do konce tohoto měsíce uskutečnit potřebné testy.

Stínový ministr obrany ČSSD Jan Hamáček připomněl, že stroje byly kupovány jako určitý komplet, výrobce by jej měl tedy dodat, zajistit jeho fungování, nebo si letadla vzít zpět a vrátit peníze. Problémem je podle něj i cena nákupu 3,5miliardy korun, kterou označil za „nehoráznou“.

Vrácení letadla, pokuta a kompenzace

Kvůli obchodu viní policie bývalou ministryni obrany Vlastu Parkanovou (TOP 09) z porušování povinnosti při správě cizího majetku a zneužití pravomoci veřejného činitele. Smlouva podle policie byla o více než 650 miliónů korun předražená.

Picek má za úspěch, že kvůli problémům se stroji CASA byl do ČR vrácen jeden z vyměněných bitevníků L-159. „Obrana se velice brání a živě diskutuje s dodavatelem a výrobcem,“ uvedl. Zaplacena byla také jednorázová pokuta 4,6 miliónu korun a za pozdní dodávku systému pasivní ochranu jsou kompenzace asi milión měsíčně.

S nabídkami zatím není příliš spokojenost

Pokud jde o další osud stíhaček JAS-39 Gripen, rozhovory se švédskou stranou o pokračování pronájmu budou podle Picka pokračovat v květnu. Pronájem gripenů pro české piloty končí na konci roku 2014. Jednání o tom, co dál, se táhnou už déle než rok a Praha dosud dávala najevo, že s nabídkami ze Švédska není příliš spokojena.

Picek v nedělní debatě potvrdil, že v jednáních zazněly nabídky na tří, pěti, deseti či dvanáctiletý další pronájem letadel. Nynější pronájem 14 švédských stíhaček za 19,6 miliardy korun v roce 2004 schválila tehdejší vláda Vladimíra Špidly (ČSSD).