Na staroboleslavských silnicích ve čtvrtek postupně mizel jeden výtluk za druhým. Od ranních hodin na tom pracoval stroj Silkot 70-80. Ten je určený k opravám výtluků, kterých je během zimy opravdu požehnaně.

Při opravách silnic je většinou vžitý názor, že při teplotách pod nulou nelze kvalitně opravovat výtluky a poruchy na vozovkách, protože asfaltový podklad se správně nespojí s hmotou, kterou je výtluk vyplňován. To právě tento stroj dokáže a zimní počasí mu nepůsobí žádné problémy.

Čtěte také: Letošní extrémní zima změnila silnice v tankodrom

„Dnes jsou venku zhruba minus dva stupně Celsia a výhodou je, že jsme schopni s technologií nahřívacího čela a dodávkou teplé směsi opravovat i v těchto klimatických podmínkách. Opravené místo není nutné v létě znovu předělávat, vydrží při plném provozu dva až tři roky,“ dodává jednatel firmy Kotrbatý Martin Kotrbatý.

Oprava probíhá velmi jednoduše a rychle. Její způsob spočívá v nahřátí výtluku a jeho okolí sálavým teplem sklopného čela. „V zásobníku stroje se recyklát předem zahřeje na 150 až 160 stupňů Celsia. Po příjezdu na místo se ze stroje spustí zahřívací čelo, které se rozehřeje na 1100 stupňů a nahřeje výtluk i jeho nejbližší okolí na 150 až 160 stupňů,“ popsal Vít Jakoubek z firmy Dipos J&C, která se Silkotem každodenně pracuje už čtyři roky.

Následně se zaplní výtluk nahřátým recyklátem a hrabičkami se spojí nová výplň s okolním původním povrchem tak, že nevznikne žádná spára mezi novým a starým povrchem. Celá oprava se zapraví silničním vibračním válcem.

Mezi další výhody patří to, že oprava je velmi levná, dokonce až třikrát levnější než jinými technologiemi, a dostatečně trvanlivá. Stroj je výtluk schopný opravit do dvaceti minut. Místem pak můžou řidiči projíždět ihned po opravě.