Radvanická dětská lékařka Eva Schallerová v tomto týdnu zjistila, že zdravotní pojišťovnu si ke konci uplynulého roku změnilo asi deset procent jejích pacientů, což je ve srovnání s předchozími lety mimořádně vysoké číslo. Mnozí o změně ale vůbec netušili.

Téměř bez výjimek jde o sociálně slabé, většinou romské rodiny s velkým počtem dětí.

Jako by si nějaký dealer ve snaze získat za každou cenu provizi úmyslně vybíral takové lidi, u kterých předpokládá, že nějakou změnu zdravotní pojišťovny buď nezaregistrují, nebo ji nebudou řešit.

„U několika pacientů, kteří byli přeregistrováni na Českou průmyslovou zdravotní pojišťovnu, je už prokázáno, že to bylo bez jejich vědomí. Považuji to za obrovský skandál,“ řekla Právu lékařka. Zatím nedokáže říct, jaké procento z přeregistrovaných pacientů o žádnou změnu nestálo.

Průkazky našla rodina ve schránce

„Se všemi jsem o tom samozřejmě ještě nemluvila. V minulých dnech mi ale začaly chodit od různých zdravotních pojišťoven chybové výpisy s tím, že pacienti už nejsou jejich pojištěnci. Předpokládám, že nepůjde jen o několik ojedinělých případů,“ řekla lékařka.

Právu se podařilo kontaktovat jednu z poškozených. Marcela Dömeová dostala před několika týdny do poštovní schránky novou průkazku zdravotní pojišťovny nejen pro sebe, ale také pro čtyři děti. Žena, která pracuje jako romská asistentka v jedné z ostravských škol, se pak spolu s manželem vydala na Českou zdravotní pojišťovnu, kde začali pátrat po příčině. „Když porovnali můj podpis s podpisem na registračním listu, vyšlo najevo, že někdo můj podpis prostě padělal,“ tvrdí Dömeová, která včera podala také trestní oznámení.

To potvrzuje i záznam z opakovaného jednání s pracovnicí pojišťovny. „Při kontrole bylo zjištěno, že přihlášky byly zfalšovány a podpis klientky nesouhlasí,“ píše se v zápise, který má Právo k dispozici. ČPZP následně na žádost klientky registraci zrušila a převedla ji opět pod původní zdravotní pojišťovnu.

Mluvčí ČPZP Elenka Mazurová potvrdila, že pojišťovna se skutečně potýká s takovým problémem. „V tomto konkrétním případě šlo o selhání jednotlivce, se kterým již byla ukončena spolupráce,“ řekla s tím, že na registrace nových klientů si ČPZP najímá externí spolupracovníky. Neodpověděla ale na otázku, o kolika takových případech pojišťovna ví. Řekla pouze, že pokud se klienti, kteří byli přeregistrováni bez jejich vědomí, na pojišťovnu nyní obrátí, registrace bude zrušena a pojišťovna administrativně zajistí návrat klienta k původní zdravotní pojišťovně.

Nesouhlasil podpis i adresa

Podle informací lékařky Schallerové se problém zřejmě netýká pouze ČPZP, ale i Všeobecné zdravotní pojišťovny. „Pacientka, která přešla k VZP, se dušovala, že nic nepodepsala, a běžela to hned na pojišťovnu vyřídit. I v jejím případě se pak zjistilo, že nesouhlasí nejen její podpis, ale ani adresa. Proto jí ani nepřišly nové kartičky VZP,“ řekla s tím, že VZP pacientce podvodnou registraci také zrušila.

Ředitel odboru zdravotní péče z ostravského ředitelství VZP Michal Vojáček ale včera tvrdil, že o problému zatím nic netuší.

„Nevím o tom. Pokud by ale některé registrace byly zpochybněny, samozřejmě to budeme řešit. V minulosti jsme měli podobné zkušenosti, kdy byly zfalšovány registrační listy, o novém případu ale nemám žádné informace,“ řekl Vojáček.