Ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09) řekl, že pokládá zvolenou věkovou hranici za rozumný kompromis. Novelu nyní dostane ještě k posouzení Senát.

Další prohlídce se budou muset řidiči podrobit stejně jako dosud v 68 letech a pak pokaždé po dvou letech.

Mohou-li pracovat, mohou i řídit

Senátoři Tomáš GrulichJiří Oberfalzer (ODS) novelu předložili kvůli tomu, že pokládají povinné kontroly zdravotní způsobilosti neprofesionálních řidičů v 60 letech věku za přežitek. "Věk odchodu do důchodu se již řadu let prodlužuje a bude v blízké budoucnosti dosahovat 65 let. Jsou-li lidé do 65 let v kondici pracovat, je neadekvátní pochybovat o jejich schopnosti řídit," tvrdí senátoři.

"Ten návrh na prodloužení jsme přijali celkem s ochotou," řekl ministr Heger. "Myslíme si, že původně navržený termín 68 je už skoro hodně, ze zkušeností vyplývá, že už po té pětašedesátce některých skrytých problémů přibývá," podotkl.

Řidiči za tuto prohlídku platí, cena je ale podle Hegera pod úředním dohledem. "Lékař musí dokladovat, že cena za prohlídku odpovídá nákladům a přiměřenému zisku," uvedl. "Pro důchodce, který má malé příjmy, to může být zatěžující a argument, že se prodlužuje věk odchodu do důchodu, a přitom se takto neprofesionálové trošku 'sekýrují', tak si myslím, že je docela namístě," připustil.

Poslanci také schválili pozměňovací návrh hospodářského výboru, který stanoví, že náklady na psychologické vyšetření řidičů nákladních aut, kteří jsou zaměstnáni u některého dopravce, hradí jejich zaměstnavatel. Řidiči, kteří přišli o řidičský průkaz a pro jeho znovuzískání musí vyšetření podstoupit, si ho budou muset zaplatit sami.