Dosud montovaná elektronická zařízení umožní při projetí vlaku návěstidlem v poloze stůj informovat výpravčího nebo příslušného dispečera, řekl ředitel odboru automatizace a elektrotechniky SŽDC Josef Šibrava. Strojvedoucího vlaku zároveň může upozornit výstražná siréna, automatické zastavení vlaku podle něj dosud systém neumožňoval.

Loni projelo návěstidla 77 vlaků

Nové zařízení nejdříve strojvedoucího upozorní akustickým signálem, a pokud nereaguje, dokáže ve vlaku automaticky zablokovat brzdy, vysvětlil Šibrava. Podle statistik Drážní inspekce se v minulém roce stalo na železnici 77 případů projetí návěstidly, nikdo při nich nebyl zraněn ani usmrcen. Stejný počet inspektoři zaznamenali i předloni.

Naposledy koncem ledna zřejmě po selhání strojvedoucího jely proti sobě dva osobní vlaky po jedné koleji ve Strančicích u Prahy. Tehdy se je podařilo zastavit zabezpečovacím zařízením generální stop, nikdo nebyl zraněn.[celá zpráva]

Nové zabezpečení jen na modernizovaných tratích

Nový zabezpečovací systém má ale řadu omezení, například může pracovat pouze ve spojení s elektronickými stavědly, kterých je v Česku zhruba 200 a tvoří pětinu všech těchto zařízení. Systém se tak může uplatnit zejména na zmodernizovaných tratích, na ostatních jsou dosud mechanická stavědla. Zařízení také vyžaduje přímo do vlaků umístit rádiově řízenou jednotku, která se systémem návěstidel komunikuje a kterou v současnosti řada tuzemských dopravců nemá.