„Naše konkurenceschopnost bude založena na kvalitních lidech,“ zdůraznil Nečas, který připomněl sestupnou tendenci výsledků českých studentů. Za nepatřičné premiér označil, aby 80 procent absolventů bakalářského studia pokračovalo v magisterských programech, neboť školy pak podle něj plodí nekvalitní absolventy.

Fiala následně představil 10 bodů, které by měly stávající situaci změnit. Jde o udržení určité kvality na všech školách, čemuž má přispět změna systému financování, kdy bude státní příspěvek na žáka stejný pro školy ve všech regionech.

Dalším bodem má být již zmiňované posílení zájmu o technické a přírodovědecké obory. Jasně mají být dané i požadavky na minimální standard výuky. Učitelé by se měli dočkat jasného kariérního řádu s možností profesního růstu. Snížit by se měla i byrokracie, která dnes školy neúměrně zatěžuje.

Regionální školství čeká podle premiéra další optimalizace, neboť není možné, aby zřizované školy byly naplněny pouze ze 70 procent.

Povinnou maturitu z matematiky Fiala nevylučuje

Zbývajících pět bodů se týká vysokých škol, které by se měly jasně profilovat jako profesní, akademické a vědecké instituce. Změn by se měl dočkat i systém akreditací, které by se vztahovaly nikoliv na obory, ale na celé instituce. Vysoké školy by měly do budoucna více spolupracovat, mít větší personální samostatnost v zapojování zahraničních vyučujících či lidí z praxe. Jiné by mělo být i financování škol. Fiala zmínil možnost kontraktového financování, které by poskytlo školám peníze na několik let dopředu za předpokladu, že by naplnily dohodnutou kvalitu.

Podle Fialy by se mohly změny projevit od roku 2015. Zda bude jejich součástí i zavedení povinné maturity z matematiky, nechtěl Fiala rozvádět. Přiznal ale, že to může být jeden z návrhů, které expertní komise předloží.

Oba politici očekávají i diskusi o "poplatkové agendě" v rámci studia na VŠ.