Hlavní obsah

Schwarzenbergovi voliči mobilizovali hlavně v krajích, v Praze byli vyčerpaní

– Praha
Novinky, val

Pohled na mapu volebních výsledků nabízí zajímavý fenomén. Zatímco v baště voličů Karla Schwarzenberga Praze vzrostla o víkendu jeho podpora oproti prvnímu kolu prezidentských voleb pouze 1,5krát, v regionech byl nárůst obvykle zhruba dvojnásobný. Důvodem mohlo být to, že byli pražští voliči otrávení z vyčerpávající předvolební kampaně či jednoduše vyčerpaný potenciál.

Foto: Stanislav Zbyněk, ČTK

Uvidíme se v lepších časech, vzkázal Karel Schwarzenberg svým příznivcům poté, co uznal porážku v prezidentské volbě.

Článek

Zatímco v Praze podpořilo Schwarzenberga v prvním kole 43,20 procenta lidí (261 380 voličů) a v druhém kole 66 procent (389 250 voličů), například v Plzeňském kraji to bylo 22,84 procenta (64 670 voličů) a 45,63 procenta (121 150 voličů).

Podobný trend postihl také moravské kraje. Například v Olomouckém kraji volilo v prvním kole 53 085 voličů a v druhém kole 112 060 voličů, tedy 2,11krát více. Ve Zlínském kraji to bylo dokonce 2,13krát více.

Foto: David Ryneš, Novinky

Výsledky 2. kola prezidentské volby v krajích

Podle politologa Jana Kubáčka je na vině zejména vyčerpávající intenzivní kampaň, kterou vnímali především pražští voliči. „Dlouhá a únavná kampaň, která byla z obou stran postavena na silném přesvědčování voličů i zapojení médií do voleb, zafungovala kuriózně právě vůči Karlu Schwarzenbergovi. Středoví váhaví voliči, kteří si rádi staví rozhodnutí na vlastních argumentech, byli otrávení z toho, že se jim do volby mluvilo, že se stala předmětem debaty a doporučování a až určité manipulace ze strany kulturní obce a ze strany vybraných periodik,“ řekl Novinkám Kubáček.

Potenciál vyčerpal v prvním kole

Právě v Praze je podle něj největší koncentrace těchto středových váhavých voličů, kteří často na znechucení kampaní reagovali tak, že svůj hlas nedali nikomu. „V Praze je největší počet čtenářů internetových médií i tištěných periodik. Kampaň na ně začala působit kontraproduktivně,“ vysvětlil Kubáček. Všudypřítomná podpora Karla Schwarzenberga u nich prý navíc mohla vyvolat pocit, že na jejich hlasu nezáleží.

Právě v Praze je podle něj největší koncentrace těchto středových váhavých voličů, kteří často na znechucení kampaní reagovali tak, že svůj hlas nedali nikomu. „V Praze je největší počet čtenářů internetových médií i tištěných periodik. Kampaň na ně začala působit kontraproduktivně,“ vysvětlil Kubáček. Všudypřítomná podpora Karla Schwarzenberga u nich prý navíc mohla vyvolat pocit, že na jejich hlasu nezáleží.

Politolog Miroslav Mareš přidává ještě jeden výklad. Soudí, že Karel Schwarzenberg v Praze vyčerpal svůj volební potenciál už v prvním kole voleb. „Zatímco v Praze silněji zapůsobil ten schwarzenbergovský efekt posledního týdne před prvním kolem voleb, teprve před tím druhým se tento efekt přelil do krajů,“ řekl Novinkám.

Nárůst počtu voličů Karla Schwarzenberga v 1. a 2. kole prezidentských voleb v jednotlivých územních celcích
1. kolo2. kolo
Hlavní město Praha261 380389 250
Středočeský kraj167 812298 726
Jihočeský kraj79 403148 167
Plzeňský kraj64 670121 150
Karlovarský kraj25 32952 840
Ústecký kraj61 036126 320
Liberecký kraj50 00899 007
Královéhradecký kraj67 619133 919
Pardubický kraj53 985109 497
Kraj Vysočina47 72298 013
Jihomoravský kraj129 965246 341
Olomoucký kraj53 085112 060
Zlínský kraj56 055119 818
Moravskoslezský kraj83 107179 592

Reklama

Výběr článků

Načítám