Podle vládního návrhu může řidič osobního auta dostat pokutu do 50 tisíc korun, řidič nákladního vozidla až 75 tisíc a autobusu dokonce 100 tisíc Kč. "Jde o likvidační opatření vůči řidičům z povolání. Když ho v novele ponecháme, nebude mít zanedlouho kdo řídit autobusy," tvrdí poslanec Pavel Hojda (KSČM).

Za neúnosné považuje takové navýšení postihů pro řidiče z povolání i Miloš Patera (ODS). "Pro lidi, kteří tráví za volantem většinu času, by se takový zákon stal likvidační," uvedl. Také poslanec Karel Sehoř (ODS) požaduje, aby profesionál byl za stejný přestupek trestán stejně jako neprofesionální řidiči.

Šimonovský: na kontě profesionálů větší škody

Podle ministra dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL) si přísná opatření vůči neukázněným motoristům vyžaduje neúnosná situace na silnicích. Vždyť jen za loňský rok bylo v České republice nahlášeno policii 195 851 nehod, při nichž přišlo o život 1319 lidí a 35 565 jich bylo zraněno.

Větší tvrdost vůči profesionálním řidičům než proti ostatním účastníkům silničního provozu zdůvodňuje Šimonovský tím, že řidiči hromadné osobní dopravy zodpovídají za bezpečnou přepravu cestujících. Nákladní auta zase při nehodách zpravidla způsobují podstatně větší škody než ostatní motorová vozidla.

Řidiči autobusů loni zavinili 1772 nehod, při nichž zahynulo 41 lidí. Řidiči nákladních automobilů měli na svědomí 26 626 nehod a 120 úmrtí na silnicích. Celkem se profesionálové podíleli na nehodovosti v ČR patnácti procenty.

Trestat by se mohlo i zablokování vozovky

Skepticky se Šimonovský staví k možnosti zavést v Česku přes zimu povinné používání zimních pneumatik alespoň pro nákladní vozidla. Přitom poslanec a exministr dopravy Jaromír Schling (ČSSD) chce ve Sněmovně při druhém čtení novely navrhnout, aby řidiči kamiónů museli nést osobní odpovědnost za to, když v zimě zablokují vozovku.

"Vládní návrh novely počítá se zavedením bodového systému, který by řidičům sčítal body za spáchané přestupky. Jedním z nich, oceněným čtyřmi trestnými body, by mohlo být zablokování komunikace po zbytečném riziku. Řidič by si musel před zasněženým stoupáním na dálnici či silnici rozmyslet, zda ho má šanci vyjet," informoval novináře Schling, čeho chce svým návrhem dosáhnout.

Na dotaz Práva, zda bude Schlingovu myšlenku podporovat, odpověděl Šimonovský: "Není to záležitost, kterou bych nepodporoval. Nezbytnou potřebu něco takového zavést ale v této chvíli nevidím."

Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia označilo Schlingův návrh za nepřijatelný. Podle mluvčího Česmadu Martina Felixe by bylo absurdní, kdyby se rozhodujícím kritériem pro ztrátu zaměstnání řidiče stalo subjektivní hodnocení policie, zda řidič správně posoudil svou šanci zdolat stoupání. "Takové ustanovení by se navíc stalo nekonečným zdrojem sporů, zda větší vinu nese řidič kamiónu nebo nedostatečná údržba komunikace," upozornil Felix.

Odbory pohrozily protestními akcemi

Vládní návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích propustila Sněmovna 26. března do druhého čtení a nyní se jí zabývají sněmovní výbory. Odbory zastupující zaměstnance městské hromadné dopravy už dříve pohrozily, že pokud v novele zůstane větší tvrdost na profesionály než na ostatní řidiče, zorganizují proti tomu protestní akce.

Na dotaz Práva, jakou by tyto akce měly mít podobu, odpověděl odborový předák Stanislav Havrlík z divize Autobusy Dopravního podniku hlavního města Prahy: "Takové, jaké má ve scénáři každé odborové sdružení. V našem případě lze zorganizovat demonstrační jízdy, blokády silnic, nebo dokonce vyhlásit stávku. K té bychom ale přikročili až po vyčerpání všech možností."

Kromě tvrdých pokut má být novelou už letos zaveden bodový systém postihu neukázněných motoristů. Ti by po dosažení dvanácti trestných bodů přišli na rok o řidičské oprávnění. Policii má zase novela vrátit právo odejmout vážnému provinilci na místě řidičský průkaz. Ani to se ale profesionálním řidičům nelíbí. Podle nich by tato pravomoc měla nadále zůstat jen příslušným správním úřadům a soudu.