Nejstarší hvězda ve vesmíru je náš soused, tvrdí astronomové

Novinky, pst

Astronomové určili stáří hvězdy HD 140283, která patří k vesmírným sousedům naší soustavy, na 13,2 miliardy let. Stala se tak nejstarším známým objektem ve vesmíru, protože se musela zrodit krátce po velkém třesku.

"Věříme, že jde o nejstarší známou hvězdu se správně určeným věkem," citoval server Nature Howarda Bonda z Pennsylvánské státní univerzity, který objev oznámil minulý týden na setkání Americké astronomické společnosti.

Hvězdný Metuzalém leží 186 světelných let od sluneční soustavy, což je poměrně blízko, a astronomové jej studují už přibližně sto let. Hvězda je tvořena téměř výhradně vodíkem a héliem, což je právě důkaz, že jde o velmi ranou hvězdu, ty později narozené se skládají i z těžších prvků.

Přesné určení stáří však bylo možné až nyní s novými postupy a na základě 11 sad snímků získaných v letech 2003 až 2007 Hubbleovým teleskopem s doprovodnými hodnotami citlivých senzorů, které měří pozici sledované hvězdy vůči ostatním hvězdám. Na základě toho byli astronomové schopni přesněji spočítat zářivost tohoto slunce a odhadnout, v jaké fázi se nachází a jak je staré.

Starší než samotný vesmír?

Věk hvězdy jim vyšel na 13,9 miliardy let, což poněkud kolidovalo s určeným stářím vesmíru 13,77 miliardy let. Ovšem chyba měření je 700 miliónů let, takže hvězdě je přinejmenším 13,2 miliardy let. Pravděpodobně může být i o něco starší.