To vše by podle ministerstva vnitra mohlo v budoucnu patřit mezi nadstandard, o jehož zavedení na českých úřadech nyní uvažuje. Lidé by si připlatili jasně danou částku, pokud by chtěli své záležitosti mít vyřízené přednostně.

Právu to sdělil náměstek ministra pro veřejnou správu Robert Ledvinka. Debata na jejich zavedení se zatím vede mezi odborníky na vnitru.

Jak ale Ledvinka dále vysvětlil, před zavedením nadstandardů bude nejprve nutné, aby stát vyčíslil hodnotu jednotlivých úkonů, a tudíž měl představu, co vlastně je a kolik stojí tzv. standard. A to je práce ještě na několik let.

Například nikdo neví, jaké jsou náklady na vydání občanky nebo pasu. To znamená, že není ani jasné, jestli občanem hrazený poplatek tyto náklady státu pokrývá, nebo jestli není zbytečně vysoký.

Za běžný pas dnes zájemci platí poplatek 600 korun, za tzv. blesk pas, který má jen půlroční platnost, už ale vydá 1500 korun.

Stejně jako nyní se ve zdravotnictví hovoří o standardech a nadstandardech, tak to je přesně to, co potřebujeme i pro veřejnou správu.Robert Ledvinka

Cestovní doklad je přitom jedním z mála věcí, které už dnes lze na úřadech vyřídit za příplatek rychleji.

„Stejně jako nyní se ve zdravotnictví hovoří o standardech a nadstandardech, tak to je přesně to, co potřebujeme i pro veřejnou správu,“ řekl Ledvinka.

Vnitro už spustilo pilotní projekty v Teplicích a Černošicích, které mají za úkol zjistit, jak má efektivně fungovat třeba evidence obyvatel a činnost úřadů pro živnostníky.

Ze sesbíraných dat by se v průběhu příštího a přespříštího roku vytvořily standardy pro všechny veřejné služby, včetně jejich ocenění. Cílem je nejen levnější a efektivnější veřejná správa, ale i kvalitnější a rychlejší služby pro občana.

Ledvinka předpokládá, že od ledna 2016 by se novými výpočty začaly řídit všechny úřady v zemi. Poté podle něj bude možné spustit i systém nadstandardů.

„Chceme najít optimální stav, jak má daná agenda úřadu anebo obce fungovat, učinit z toho standard, který bude platit stát. A do budoucna je naší ambicí u některých agend nabízet i nadstandard, například zkrácené lhůty nebo rychlejší vyřízení různých záležitostí,“ sdělil Ledvinka.

Vnitro podle něj nechce udělat z kontaktu s úřady byznys. „Ale proč nenajít peníze někde, kde to navíc jde. Lidé budou rádi, že něco vyřídí rychleji. Už teď jsou na to zvyklí z komerční sféry,“ míní.