Podle návrhu stanoviska pro vládu, které je k dispozici na webu, jsou například některá ustanovení navrhované novely jen částečně slučitelná s právem EU a návrh je zapotřebí znovu přezkoumat a zpřesnit některé formulace.

Předkladatelé například navrhují, aby operátor musel před koncem platnosti smlouvy oslovit svého zákazníka se svojí nabídkou, a zákazník bude muset prokazatelně s prodloužením smlouvy souhlasit. Podnikatel o tom bude muset vést záznam.

Novela také výslovně zakazuje operátorům sjednávat smluvní pokuty pro případ, že zákazník předčasně ukončí smlouvu na dobu určitou. Při uzavírání smlouvy na dálku, například po telefonu, bude muset mít klient k dispozici všechny související informace, ať už v listinné nebo elektronické podobě.

Virtuální operátoři

Novela se týká i virtuálních operátorů. Pokud operátor odmítne uzavřít smlouvu o propojení s jiným operátorem, bude muset odmítnutého zájemce informovat o důvodech, pro které nemůže smlouvu uzavřít. Stejnou informaci bude muset zaslat i Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ).

Vládní legislativci ale poukazují na to, že poslanecký návrh se týká pouze nově uzavřených smluv a nevztahuje se na už existující smlouvy. Proto prý bude nutné do návrhu zapracovat přechodné ustanovení. Návrh také zdvojuje již existující právní úpravu spotřebitelských smluv, kterou obsahuje i občanský zákoník.

Vláda nesouhlasí ani s tím, aby smlouva byla neplatná v případě, že operátor neposkytne klientovi před podpisem smlouvy všechny vyžadované informace. Poskytnutí informací a uzavření smlouvy jsou dva odlišné úkony, které spolu nesouvisí, míní vládní odborníci. Uvedené ustanovení by podle nich zvýšilo nejistotu v právních vztazích.