Dobeš padl za oběť hlavně nezvládnutím zavedení nového systému registrace motorových vozidel. Předsednictvo konstatovalo, že systém stále není plně funkční a vyslovilo nespokojenost i se smlouvami se soukromými firmami, které jsou s registrem spojené.

Jak zjistilo Právo, premiér Petr Nečas s výzvou k Dobešově rezignaci mít problém nebude, neboť jeho odchod s ním byl už předjednán. Je na Dobešovi, zda raději sám rezignuje, nebo se nechá na základě Nečasovy žádosti odvolat prezidentem Václavem Klausem.

Odchod Dobeše byl podle informací Práva jednou z podmínek pro to, aby LIDEM ve Sněmovně zvedli ruku pro církevní restituce, aniž by nejdřív byl definitivně schválen daňový balíček, jak strana původně žádala

Podle informací Práva chce Peake na Dobešovo místo navrhnout svého náměstka ve Vládním výboru pro boj s korupcí Roberta Vacka. Ten dříve pracoval jako vedoucí sekce bezpečnostního řízení Národního bezpečnostního úřadu a nyní za LIDEM sedí v dozorčí radě ČEZ. V letech 2010 až 2011 pracoval jako bezpečnostní ředitel na ministerstvu dopravy, které tehdy vedl neformální lídr Věcí veřejných Vít Bárta.

Peake se Dobeše snaží zbavit dlouho

Peake měla s Dobešem spory již v době, kdy společně byli ve Věcech veřejných. V uniklých dokumentech grémia vyjadřovala pochybnosti nad tím, jak vede resort dopravy.

Dobeš však byl tím, kdo proti dubnovému rozhodnutí grémia véček zůstal ve vládě, čímž se zapojil do rebelie, jejímž vyústěním bylo vystoupení Peake a dalších poslanců z VV a založení LIDEM.

Přestože vicepremiérka popsala vzájemné vztahy s ministrem dopravy za „skoro přátelské“ (vzájemně si tykají), takříkajíc po krku mu šla už v červenci po neúspěšném spuštění nového registru vozidel, který několikrát za sebou zkolaboval.

„Ministr a chlap by se k tomu měl postavit čelem a říci: ano, je to můj problém, a vyřeším to do tehdy a tehdy a popravil jsem za to toho a toho, a ne čekat tři týdny,“ řekla tehdy Právu s tím, že již má vytipované případné Dobešovy nástupce.

Předseda vlády byl ten, kdo při potížích s registry pád Dobeše oddálil proti vůli Peake. Později vyšlo najevo, proč zřejmě to dělal. Důvěryhodný zdroj z LIDEM Právu sdělil, že se z dopravy vlastně stalo „další ministerstvo ODS, respektive premiéra“.

„Nečas nad Dobešem drží ochrannou ruku a toleruje ho ve vládě jen proto, že do resortu a jím řízených úřadů si může dosazovat své lidi,“ uvedl zdroj. Dobeš se ohradil proti tomu, že by se z dopravy stalo loutkové ministerstvo ODS.

O tom, že s Dobešem Peake do budoucna nepočítá, se potvrdilo i na listopadovém volebním sněmu LIDEM. Nová předsedkyně nejmenší vládní strany ve své řeči pochválila takřka všechny poslance a ministry, Dobeše však zcela opomněla. Novinářům to později vysvětlovala slovy, že mluvila o řadě jmen a lidech, kteří ve straně jsou, ale neměla je možnost zmínit jmenovitě.

Na sněmu Dobeš také řekl, že nebude kandidovat na žádné funkce ve vedení LIDEM do té doby, než se centrální registr vozidel podaří úspěšně napojit na základní registry. Pokud by se to prý do prosince nepodařilo, tak by ze své funkce ministra odstoupil.