Většina řečníků se v diskusi shodla, že návrh je kompromisem, který nenaplňuje původní představy, které počítaly mimo jiné s tím, že složení obtížnější verze státních maturit bude sloužit jako vstupenka na vysoké školy.

To kritizoval Vít Bárta (VV), který poukazoval na špatný stav zejména matematických znalostí tuzemských středoškoláků. Poslanec neváhal použít výrazy svinstvo a prasárna, kterými dokladoval to, že státní maturity byly „světýlkem na konci tunelu“ v poklesu úrovně tuzemské vzdělanosti, což dokládal i mezinárodními žebříčky.

Poslanci se vesměs shodli, že srovnatelné zkoušky jsou potřeba, dosavadní podobu maturit však vnímají jako neudržitelnou. Ministr Fiala doplnil, že jde zejména o stabilizaci celého projektu.

"Není to v žádném případě krok zpátky, je to jenom to, že neuděláme krok kupředu. V tuto chvíli nemáme jiné možnosti," popsal ministr svůj pohled již při projednávání druhého čtení.