Náhradní dopravu zajistí tramvajová linka XA. Cestující sveze po trase Podbaba – Vítězné náměstí – Hradčanská – Malostranská – Staroměstská – Národní třída – Karlovo náměstí (metro B) – I. P. Pavlova (metro C) – Náměstí Míru – Koh-i-noor – Strašnická – Černokostelecká. Na trať vyjede co pět minut. Pomáhat jí budou spoje 5, 11 a 26, které pokrývají Floru, Želivského a Jiřího z Poděbrad.

Mluvčí dopravního podniku (DP) Tereza Krásenská připomněla, že akci v podzemí za 6,1 miliónů korun DP naplánoval na státní svátek a víkend, aby se dotkla co nejméně lidí. Dopravní ředitel DP Ladislav Urbánek odhaduje, že povrchovou dopravu využije kolem 50 tisíc osob. Tápajícím poradí 25 informátorů v reflexních vestách, kteří budou k dispozici na nejvytíženějších uzlech.

 

FOTO: Dopravní podnik hl. m. Prahy

„Pokračujeme v rekonstrukci výhybek, kterou jsme zahájili na jaře. Toto je letos poslední akce,“ uvedl Urbánek. Rozsah díla znemožnil částečnou výluku, jež nastala letos v létě, kdy DP renovoval mj. výhybku v zastávce Náměstí Míru.

Výhybka na Náměstí Míru je druhou nejsložitější v metru

Podle vedoucího odboru Řízení provozu Jednotka dopravní cesta Metra Zdeňka Rampy je nezbytné výhybky, které leží ve štěrkovém loži, kompletně vyměnit po 35 – 40 letech užívání. „Štěrk postupně sedá, znečišťuje se a ztrácí požadované vlastnosti, zanáší se odvodnění výhybky a není zaručená bezpečnost,“ vysvětlil.

Akce začne demontáží kolejnic, které je třeba rozřezat a vynosit. Pak se z betonového sevření dobývají dřevěné pražce dlouhé až 5 metrů. Bagr vybere štěrkové lože, což umožní přístup na betonový základ, kde se nachází odvodňovací systém. Ten se musí penetrovat, opravit, vyčistit. „Pak se začíná zavážet nový štěrk, usazovat pražce, koleje, připojovat zabezpečovací zařízení,“ popsal stručně postup Rampa s tím, že výhybka na Náměstí Míru je druhou nejsložitější výhybkou v metru.

Řemeslníci budou pracovat i ve stanici Dejvická, kde také opraví výhybky a v souvislosti s napojením trasy na nový úsek do Motola vymění původní ocelovou kolejnici za hliníkovou. „Abychom výluku využili co nejlépe, v úseku Dejvická - Můstek se uskuteční sanace narušených kolejových betonů, zavedeme metalický kabel za obložení stěn ve stanicích Dejvická a Muzeum A, jenž je nutný pro propojení s novou tratí a instalujeme chráničky pro optický kabel,“ přiblížil, co se bude dál dít, Rampa.

Také příští rok bude obnova výhybek pokračovat. Zatím to vypadá, že o Velikonocích se uskuteční ve stanici Háje, v červenci na I. P. Pavlova a na podzim na Pražského povstání.

Trasy náhradní dopravy

Tramvaje:

5 Divoká Šárka – Dejvická – Hradčanská – Strossmayerovo náměstí – Náměstí Republiky (metro B) – Hlavní nádraží (metro C) – Olšanské náměstí – Flora – Želivského – Nákladové nádraží Žižkov – Olšanské náměstí – Hlavní nádraží (metro C) – Náměstí Republiky (metro B) – Strossmayerovo náměstí – Hradčanská – Dejvická – Divoká Šárka (v intervalu 15 – 20 min.)

11 Vozovna Žižkov – Želivského – Flora – Jiřího z Poděbrad – Muzeum (metro C) – I. P. Pavlova (metro C) – Náměstí Bratří Synků – Michelská – Spořilov
(v intervalu 7 – 10 min.)

26 Divoká Šárka – Dejvická – Hradčanská – Strossmayerovo náměstí – Náměstí Republiky (metro B) – Hlavní nádraží (metro C) – Olšanské náměstí – Nákladové nádraží Žižkov – Želivského – Flora – Olšanské náměstí – Hlavní nádraží (metro C) – Náměstí Republiky (metro B) – Strossmayerovo náměstí – Hradčanská – Dejvická – Divoká Šárka (v intervalu 15 – 20 min.)

24 bude ve směru od Ortenova náměstí z Kubánského náměstí prodloužena přes Nádraží Strašnice na Nádraží Hostivař, kde bude ukončena.

36 nebude v provozu.

Autobusy:

107, 119 a 147 budou z Dejvické prodlouženy na Hradčanskou.

111, 125 a 329 budou ze Skalky prodlouženy přes Nádraží Strašnice a Strašnickou na Želivského.

223, 263, 266, 364 a 366 budou z Depa Hostivař prodlouženy přes Černokosteleckou na Želivského.

175 bude v úseku Skalka – Flora posílena (pouze v uvedeném směru).

196 bude ze Strašnické prodloužena na Želivského.