Teror v Madridu přiměl vrcholné české politiky a hlavně představitele tajných služeb k úvahám o nezbytnosti vytvoření zvláštního protiteroristického zákona. Na jeho potřebě se v neděli večer shodl premiér Vladimír Špidla se zástupci služeb při jednání vládního výboru pro zpravodajskou činnost. Právu to potvrdil dobře informovaný zdroj. Členy výboru jsou kromě premiéra a šéfů civilních i vojenských služeb také ministři vnitra, obrany a zahraničí.

"Uvažuje se o tom, že by zde měl být subjekt, který by měl právo shodit všechny mobilní sítě," prozradil Právu zdroj obeznámený s přípravou předlohy. Tato pravomoc by podle něj mohla nastat v situaci, kdy by tajné služby či policie zjistily, že hrozí odpálení výbušniny mobilem.

Bezpečnostních složek by se přitom takové opatření nedotklo, neboť ty už dnes mají k dispozici zvláštní utajené sítě, které mohou používat nezávisle na běžných mobilních sítích.

Odposlechy bez povolení soudce

Nový zákon by kromě stanovení přísnějších trestních sazeb měl umožnit ve výjimečných situacích také odposlechy bez povolení soudce, které by policie a tajné služby mohly na rozdíl od nynější úpravy žádat až dodatečně. Dále přímé napojení bezpečnostních složek do všech možných databází, tedy nejen do elektronické pošty, ale také do bankovních účtů apod.

Podle platného trestního řádu může státní zástupce již dnes požadovat po bance údaje, které jsou předmětem tajemství nebo údaje z evidence cenných papírů. Může o ně požádat již ve stadiu policejního vyšetřování, tedy ještě dříve, než byl z něčeho obviněn konkrétní člověk, ale i po zahájení trestního stíhání. O stejné informace může požádat při hlavním líčení i předseda soudního senátu.

Kontrola nejasná

Zatím nebyl stanoven žádný termín, do kdy by měl být návrh nového zákona předložen vládě. Podle účastníků schůzky však budou muset přípravě předcházet politické debaty, při nichž se očekává střet zastánců i odpůrců zcela nové úpravy.

Zpravodajci předpokládají, že prosazení změny bude velmi obtížné, byť podobné zákony existují v mnohých zemích. Proto uznávají, že ruku v ruce s nebývalým posílením pravomocí tajných služeb jen pro jasně stanovené a časově omezené situace by měla jít také jejich kontrola. Kdo by ji ale v krizových situacích měl na starosti, zatím není jasné.