Hlavní obsah

Královopolský tunel obsadili záchranáři a hasiči, trénovali zásah při nehodě

Právo, Adéla Šulíková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brno

V šedém tunelu pětadvacet metrů pod zemí se ozve rána, rozhoří se oheň a hustý dým se v mohutných vlnách rychle zvedá ke stropu. Kolem se ozývá zmatený křik zraněných lidí. Na chodníku sedí muž, zřejmě v šoku, třese se. V autě na místě spolujezdce sténá mladá žena, obličej má potřísněný krví. Během několika vteřin se na elektronické tabuli rozsvítí nápis „opusťte tunel“. Totéž začíná hlásit hlas z reproduktorů, umístěných na stěnách tunelu. Naštěstí se jedná jen o cvičení hasičů a záchranářů, kteří se touto akcí seznamují s unikátním Královopolským tunelem. Už v pátek odpoledne se totiž otevře prvním řidičům.

Nácvik zásahu při požáru v tuneluVideo: TV NOVA

 
Článek

Díky protipožárním čidlům se rychle spouští odvětrávání. Nečekaně silný proud vzduchu rozfoukává kouř. V dálce se ozve siréna, blíží se pomoc. Několik desítek hasičů běží ke zraněným. Obličeje mají kryté dýchacími maskami, které je chrání před jedovatými zplodinami. Z auta vytahují prvního raněného. Dva hasiči ho pokládají na nosítka a rychle odnášejí směrem k únikovému východu, kde už jsou připraveni záchranáři. Během několika minut se zasahujícím hasičům podaří dostat všechny lidi z místa nehody do bezpečí.

Ačkoli se jedná jen o cvičení integrovaného záchranného systému, je dopravní nehoda tří aut v Královopolském tunelu díky všem zúčastněným naprosto věrohodná. „Celkem se na nácviku podílí téměř stovka lidí, z toho čtyřiapadesát hasičů, dvacítka policistů a deset záchranářů. Předpokládáme, že takto nějak by vypadala nehoda i v reálu. Aerosol, který při cvičení simuluje dým je naštěstí zdraví neškodný,“ upozorňuje mluvčí hasičů Ivo Jirásek.

Foto: Adéla Šulíková, Právo

Cvičení v Královopolském tunelu se zúčastnily všechny složky integrovaného záchranného systému.

V tunelu jsou naistalována speciální čidla, která nejen okamžitě nahlásí vzniklý požár, ale zároveň jsou schopná přesně detekovat místo vzniku ohně. „Cílem akce je zjistit, jakým způsobem jsme schopni v případě nehody spolupracovat,“ komentuje cvičení Jirásek.

Nejdelší tunel v Brně

Stavba tunelu byla projektována již od konce devadesátých let. „Jedná se o nejdelší a nejmodernější tunel v Brně. Jako jediný je například vybaven závorami u vjezdu, takže pokud se v tunelu stane nehoda, závory se spustí dolů a nikdo další už se do něj nedostane, “ vysvětlil František Dobeš z Brněnských komunikací.

Foto: Adéla Šulíková, Právo

Tváře hasičů kryly dýchací masky. Stejně by tomu bylo při skutečné nehodě.

Dopravní dílo se skládá ze dvou tubusů, na oba navazují mimoúrovňové křižovatky s výpadovými silničními radiálami. Na povrchu v okolí Dobrovského ulice je umístěno technologické centrum tunelu s velínem, rozvodnou a vzduchotechnikou. Odtud je i monitorováno veškerého dění v tunelu, který se po více než ročním odkladu otevře v pátek prvním řidičům.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám