„Vytvoření nového centrálního registru vozidel s novou webovskou aplikací jsme nabízeli ministerstvu dopravy za šest miliónů korun,“ sdělila v pořadu Reportéři ČT jednatelka společnosti List Libuše Šímová.

Firma navíc prokázala své kvality tím, že pro ministerstvo vnitra devatenáct let spravovala starý registr vozidel.

Zakázka bez výběrového řízení

Poté, kdy bylo rozhodnuto převést registraci vozidel pod ministerstvo dopravy a vytvořit nový registr, získala však tuto zakázku v lednu firma ATS-Telcom Praha, která jej pak vyvinula za 37 miliónů Kč a dalších 32 miliónů zinkasuje za devítiměsíční servis.

Stalo se tak bez výběrového řízení, s nímž přitom v roce 2011 napevno počítal Radek Šmerda (bezpartijní), předchůdce nynějšího ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM).

Ministr dopravy Radek Šmerda

Radek Šmerda

FOTO: Petr Horník, Právo

Že má být dodavatelem nového registru právě ATS-Telcom, doporučil Dobešovi jeho tehdejší náměstek Daniel Bartek.

Na otázku ČT, proč nedoporučil mnohem levnější nabídku firmy List, Bartek odpověděl: „Já jsem s touto nabídkou seznámen rozhodně nebyl. Na druhou stranu já bych na tom asi stejně nic nezměnil, protože soutěžit volně se ta zakázka v žádném případě nedala. Nebylo by to do letošního července stihnutelné. A v tu chvíli bylo řešení s firmou ATS nejmenší zlo ze všech možných. Navíc se tím ušetřily peníze.“

První smlouvu s ATS-Telcom podepsal v roce 2010 tehdejší ministr dopravy Gustav Slamečka (bezpartijní). S chystaným novým registrem vozidel však tato smlouva společného neměla vůbec nic.

Ministr dopravy Gustav Slamečka nastoupil do vlády jako Slovák, nyní končí i jako Čech. Úředníci mu dokonce v občanském průkazu změnili křestní jméno, které počeštili z slovenského Gustáv.

Gustav Slamečka

FOTO: Petr Horník, Právo

Podle Slamečky obsahovala ze tří čtvrtin pevně stanovené služby, jako provozování registru řidičů, či testy pro autoškoly. Zbývající čtvrtinu pak tvořily ekonomicko-personální služby pro ministerstvo dopravy, které si u ATS-Telcom příležitostně objednávalo i služby týkající se systémové integrace a projektového řízení.

„Mně se líbila myšlenka smlouvu s ATS-Telcom rozšířit o vývoj systému pro nový registr, protože se tím dalo výrazně uspořit. Nechal jsem si to potvrdit i nezávislým posudkem. Navíc jsme v té době neměli jinou alternativu aplikací,“ řekl Právu Dobeš.

Pravdu má zjistit hloubkový audit

To, jestli Dobeš tímto svým postupem zbytečně promrhal státní peníze, nebo naopak uspořil, by měl ukázat hloubkový audit, který na ministerstvu dopravy požaduje provést vicepremiérka vlády a šéfka LIDEM Karolína Peake.

Ministr dopravy Pavel Dobeš

Nynější ministr dopravy Pavel Dobeš

FOTO: Petr Hloušek, Právo

„Nefunkčnost nového systému vyvolávala od jeho spuštění, k němuž došlo 9. července, velkou nespokojenost lidí. Je proto třeba se důkladně podívat, kdo za to mohl, kde vznikly chyby a zda odpovídá cena, kterou ministerstvo dopravy dodavateli systému, firmě ATS-Telcom, zaplatí,“ zdůrazňuje Peake.

Opakují se nářky na pomalost

Po mimořádných opatřeních, která přijalo ministerstvo dopravy, přestal nový registr od minulého čtvrtka trpět velkými výpadky. Téměř bez problémů fungoval také v úterý, i když se opakovaly výtky úředníků z některých pracovišť, že systém je pomalý. [celá zpráva]