Jedná se o velmi jednoduchý mechanismus, zákazník si objedná zásilku například prostřednictvím e-shopu, vybere si jako místo doručení balíkomat na určitém, pro něj nejvhodnějším místě. Poté, co poštovní doručovatel uloží tuto zásilku do balíkomatu, přijde adresátovi potvrzující SMS zpráva o tom, že jeho zásilka je uložena.

„Zároveň dostane PIN kód, případně bude ve zprávě uvedena dobírková cena. A pak už stačí jen, aby zákazník dojel k balíkomatu, zadal PIN kód, případně zaplatil dobírku, a poté se mu otevře příslušná přihrádka, ze které si zásilku si vyzvedne,“ vysvětluje tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Velkou výhodou balíkomatů je, že fungují 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Mají jednoduché a rychlé ovládání a umožňují i výběr zásilky na dobírku. Jak funguje vyzvedávání zásilek, si zákazníci mohou vyzkoušet do 3. srpna na hlavní pražské poště v Jindřišské ulici ve všední dny od 10:00 do 19:00 hodin.

Česká pošta vypsala na nákup, údržbu a servis balíkomatů veřejnou zakázku. V současnosti posuzuje tři nabídky, rozhodnout se má na podzim. Od začátku roku 2013 pak Česká pošta počítá s umístěním prvních deseti přístrojů. Zákazníci je naleznou například v Praze či Českých Budějovicích. Do konce roku 2014 je pak plánováno rozmístění 150 těchto přístrojů v krajských i okresních městech po celé České republice, přičemž nacházet se budou nejčastěji v nákupních centrech, před poštou či u nádraží.