Podle vládní předlohy zmizí z českých škol direktivní osnovy a žáci by se spíš měli učit, jak a kde získat informace. Na školách by se mělo začít učit jinak - rámcové vzdělávací programy budou předepisovat základní rámec znalostí a dovedností, které by žáci měli získat. Děti se mají učit věci v souvislostech a nemají být už přehlcovány daty, které se musí učit zpaměti.

Učitelé budou mít možnost učit příbuzné předměty v tematických celcích, jako například Člověk a příroda nebo Člověk a svět. Budou se moci také rozhodnout, zda budou žáky známkovat, slovně hodnotit nebo budou používat oba způsoby hodnocení.

Zákon zavádí i novou maturitu. Od roku 2008 by měla mít dvě části - státní a školní. Obsah, formu i kritéria hodnocení společné části stanoví stát, druhá část je záležitostí školy.

Poslední ročník školky bude zdarma

Nový školský zákon měl být podle slibů ministryně školství Petry Buzkové (ČSSD) hotov už loni na jaře. Vláda jej dostala na stůl letos v lednu, kvůli výhradám unionistického vicepremiéra Petra Mareše byl ale zase stažen. Marešovi se nelíbila koncepce zákona a nedostatečná provázanost školské soustavy s celoživotním vzděláváním.

Během několika jednání s Buzkovou se shodli na řadě sporných bodů. Snažili se například snížit administrativní zátěž, kterou podle Mareše i některých ředitelů škol zákon přinášel. Tři zbývající body - placení školného na vyšších odborných školách, za poslední ročník mateřské školy a další možnost právní existence škol den před dnešním jednáním kabinetu dořešili až koaliční lídři. Rozhodli, že poslední ročník školky má být zdarma.

Školné na vyšších odborných školách se bude platit i nadále, i když Buzková byla proti. V zákoně zůstane i další možnost právní existence škol, takzvaná školská právnická osoba.

Zákon se nelíbí představitelům školských asociací. Mají k němu řadu výhrad, které se týkají chodu škol. Někteří ředitelé tvrdí, že zasahuje do autonomie škol. Podle průzkumů však zákon podporuje více než polovina ředitelů škol.