„Ze strany ministerstva zaznívá, že vše funguje v pořádku a vina za současný stav se nesprávně přisuzuje obcím s rozšířenou působností. Ministerstvo by mělo jasně přiznat, na čí straně se stala chyba,“ hájí úředníky jednatel sdružení tajemníků Ivo Bělonohý.

„Nepožadujeme žádný návrat k původnímu systému, to nám myslím ani nepřísluší. Chceme jen, aby ministerstvo nedostatky co nejdříve napravilo,“ řekl Právu další z požadavků Bělonohý.

Podle něj po předchozích zkušenostech budou tajemníci na severu Čech debatovat i v obecné rovině o tom, jak lépe čelit podobným ministerským reformám, jež místo vylepšení přinášejí na úřady spíše zmatek.

Systém zůstává pomalý

Tajemníci sice připouštějí, že se systém registru od původního kolapsu postupně daří zprovoznit, ani po zásahu informatiků ministerstva dopravy (MD) však stále nefungují výpisy z registrů pro soudy a exekutory. Navíc tam, kde se podařilo nový systém uvést do provozu, si úředníci stěžují, že práce s novým softwarem je pracnější a proti původnímu systému dvakrát časově náročnější.

„Do ostrého provozu byl uveden produkt, který nebyl dokonale ,odladěn‘ a který nebyl odzkoušen na některém z pilotních úřadů obce s rozšířenou působností,“ podivuje se v dopise předseda Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR Jaromír Zajíček. Ministrovi připomíná, že pokud by podobným způsobem postupoval například některý z peněžních ústavů, přišel by o všechny své klienty.

Za vzniklý chaos to úřady ministrovi ještě lidově řečeno spočítají. „Upozorňuji Vás, že některé aktivity obcí budou směřovat k vyčíslení a vyfakturování vícenákladů spojených s vícepracemi svých informatiků a dalších zaměstnanců, kteří budou nuceni v přesčasech vyhovět soudům, exekutorům ve 30denní lhůtě,“ píše Zajíček.

Protikorupční policie případ nešetří

Některé radnice zareagovaly na přetrvávající problémy registru aut rozšířením otevírací doby, aby zvládly obsloužit větší počet lidí, čekajících většinou v několikahodinových frontách. Systém byl včera stále pomalý, nestabilní a vykazoval vyšší chybovost.

Jak už Právo informovalo, udělení zakázky na vytvoření nového systému pro registr neproběhlo standardním způsobem. Ministerstvo na ni nevypsalo výběrové řízení a s odůvodněním, že tak ušetří, ji dalo firmě ATS-Telcom napřímo na základě starší rámcové smlouvy.

Mluvčí protikorupční policie Jaroslav Ibehej ve čtvrtek pro Právo ale vyloučil, že by se jeho útvar o případ nefunkčního registru vozidel zajímal. „Neděláme to,“ vyloučil rezolutně tuto možnost. „Víme, že lidé byli naštvaní, ale žádný podnět k protikorupční policii nedorazil,“ dodal Ibehej.

Bárta: Tendr byl nachystán

Ke kauze chybujícího nového systému registru, na který nebylo vypsáno výběrové řízení, se ve středu ve Sněmovně vyjádřil i bývalý ministr dopravy Vít Bárta (VV). Uvedl, že ministerstvo za jeho působení v čele resortu začalo výběrové řízení připravovat. „Za Bárty se to začalo, ale připravil ho (Radek) Šmerda (nástupce Bárty ve funkci ministra) a Šmerda ho zamašličkoval a předával ho panu ministrovi Dobešovi. Připravený tendr se nakonec nerealizoval,“ řekl Bárta.

Dále uvedl, že dodavatel nového registru, firma ATS-Telcom, „dodal velmi předražený software pro ministerstvo dopravy v dobách ministra Aleše Řebíčka (ODS)“. Také naznačil, že současné vedení může být pod vlivem bývalého senátora a starosty Chomutova Alexandra Nováka, který byl pravomocně odsouzený za přijetí více než čtyřicetimiliónového úplatku. Ústecký soud za to v pondělí poslal Nováka na čtyři roky do vězení. [celá zpráva]

Bárta nic nepřipravil, tvrdí ministerstvo

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák ve čtvrtek Právu v písemné reakci sdělil, že „předcházející vedení ministerstva se centrálnímu registru vozidel (CRV) nevěnovala dostatečně. Za Víta Bárty v čele resortu nebylo vůbec připraveno otevřené výběrové řízení na CRV. Bylo vypsáno pouze výběrové řízení na konzultační služby, jak s přípravou CRV postupovat.“

Při tomto postupu, kdy bylo nejdříve vypsáno výběrové řízení na konzultační služby a teprve po jeho plnění by bylo vypsáno výběrové řízení na samotný registr, by nebylo podle Nováka možné zprovoznění registru stihnout. „Na vývoj nového registru vozidel by tak nebylo možné použít prostředky z integrovaného operačního programu, protože předchozí vedení ministerstva tuto variantu včas nepřipravilo,“ uvedl mluvčí.

„K dalším pseudoinformacím poslance Víta Bárty se nevyjádříme, považujeme je za nesmyslné,“ dodal Novák. Stanovisko bývalého ministra dopravy Šmerdy, který je nyní náměstkem ministra vnitra Jana Kubiceho, se Právu nepodařilo sehnat.