Hlavní obsah

České autobusy jsou staré. Ten, který havaroval v Chorvatsku, byl výjimkou

Právo, Jiří Novotný

Vozový park autobusů je v Česku přestárlý. Jeho průměrné stáří se v posledních letech ještě zvýšilo a teď už přesahuje 14,5 roku. Odborníci to považují za nemalé riziko pro bezpečnost silničního provozu.

Foto: Cropix

Na leteckém záběru českého autobusu, který havaroval v Chorvatsku, je vidět, jak ničivý byl náraz.

Článek

Autobus značky BOVA Magiq dopravní firmy JH Bus, který s turisty cestovní kanceláře Atlas Adria v sobotu havaroval s tragickými následky na chorvatské dálnici A1, však naopak patřil mezi ty nejmladší.

„Tento autobus byl vyroben zhruba před čtyřmi lety. Jde o moderní vozidlo, které se rozhodně řadilo k tomu lepšímu, co zpravidla jezdí s českými turisty do Chorvatska,“ ujistil včera Právo dobře informovaný zdroj.

Příčiny sobotní tragické nehody se teprve vyšetřují, je však velmi pravděpodobné, že příčinou nebyl technický stav vozidla. Autobus BOVA Magiq nizozemského výrobce VDL splňuje standardy, zavedené v České republice pro registraci autobusů v roce 2000, jež zpřísnily požadavky na aktivní i pasivní bezpečnost, pevnost karosérie i sedadel. Ta jsou ve všech dálkových autobusech povinně vybavena bezpečnostními pásy.

Foto: Cropix

U nehody zasahovalo mnoho záchranářů

„Ani to ovšem bohužel nepomůže, když se autobus za velké rychlosti převrátí na bok, jak se stalo právě v Chorvatsku. Karosérie se rozpáře a lidi zraňují a zabíjejí kusy kovu i skla, létající kabinou. Tomu se ani v moderních autobusech, procházejících před jejich sériovou výrobou crash testy, nedá při takové nehodě zabránit,“ tvrdí dlouholetý řidič autobusů Vladimír Novotný.

Legislativa stanoví, že každý autobus musí jednou za rok projít technickou i emisní kontrolou.

Péče o to, aby vozidlo bylo v bezvadném stavu před každou jízdou, je pak věcí dopravní firmy, která vozidlo vlastní. Řidiči dálkových autobusů musejí do padesáti let věku každé dva roky na zdravotní prohlídku, a starší řidiči ji absolvují každoročně, stejně jako ti, kteří mají časté noční jízdy. Jednou za pět let procházejí řidiči psychotesty.

V případě, že s autobusem jedou dva řidiči, musí se za volantem střídat nejpozději každé čtyři a půl hodiny, a po devíti hodinách povinně následuje 45minutová přestávka.

Obdoba černých skříněk letadel

Zda řidiči tyto povinnosti dodržují, lze vyčíst z digitálních tachografů, které se používají místo dřívějších kotoučků a zaznamenávají všechny údaje o jízdě, včetně rychlosti vozidla, zastávek, i časů, kdy se řidiči střídali. Zaměstnavatel je pak povinen tyto záznamy pro případ kontroly nejméně rok uchovávat.

„Je to něco podobného, jako černá skříňka v letadlech. Každý řidič má svou vlastní kartu, kterou zastrčí do tachografu a při střídání ji zase vyjme,“ říká manažer dispečinku společnosti Student Agency Roman Šabata.

Na dotaz, jestli se za volantem nemohou řidiči vystřídat i za jízdy, Šabata odpověděl: „Teoreticky to možné je. Protože ale kartu předchozího řidiče nelze bez zastavení autobusu vyjmout, načítaly by se na ni i nadále údaje o jízdě. A žádný soudný řidič přece nebude riskovat, že ponese odpovědnost za to, co se stane v době, kdy už řídí jeho parťák."

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám