Pane ministře dopravy, za jakou stranu či za jaký politický subjekt jste v tuto chvíli ministrem?

V současné době jsem bez politické příslušnosti, protože jsem se vzdal členství ve Věcech veřejných.

To znamená, že tu máme poněkud nestandardní situaci: stranu, která již není ve vládní koalici, jejíž bývalí ministři jsou stále členy vlády…

Situace je určitě nestandardní, ale je třeba říct, že členové vlády podléhají Poslanecké sněmovně. A ta bude v nejbližší době hlasovat o tom, jestli vláda má podporu, nebo ne. Pokud by se stalo, že by vláda neobdržela důvěru, tak jsou kroky jednoznačné, pak dojde k rozpuštění Sněmovny. To je jedna věc, druhá věc je ta, že premiér této země může každou chvíli měnit personální obsazení této vlády. A třetí věc je ta, že současný stav budeme určitě s kolegy a kolegyněmi v platformě řešit, abychom měli jednoznačné směrování.

Čili otázku vašeho ministerského mandátu to podle vás nerozporuje?

Určitá diskuse nad tím mandátem v této chvíli je. Ve chvíli, kdy Sněmovna dá jasné stanovisko, tedy podpoří tuto vládu stejně jako její členy, pak je to naprosto standardní. Nikde není psáno, že ministr vždy musí mít stranickou příslušnost.

Co vás ale přesvědčilo, abyste opustil Věci veřejné a přidal se k platformě Karolíny Peake? Bylo to to poslední jednání grémia?

Tohle jednání mě přesvědčilo spíš o tom, že už nechci být ve Věcech veřejných. Karolína Peake a řada poslanců a poslankyň, kteří podporují její platformu, jsou lidé, kteří dlouhodobě souzní s názorovým proudem, který je mi blízký. Ať Viktor Paggio, Lenka Andrýsová nebo Dagmar Navrátilová jsou lidé, se kterými bych chtěl spolupracovat a ta důvěra tam je.

Někteří z těch, které jste právě jmenoval, hlasovali pro vaše vyloučení ze strany.

Musím říct, že zejména to hlasování mě nepotěšilo. Tehdy v pátek večer jsem zvažoval, že odstoupím sám, protože jsem neviděl reálnou možnost, že bych je přesvědčil. Představa, že někdo vytáhne dlouhodobě známá témata a použije je přesně na tento termín, já v tom vidím spíš účelovost než cokoliv jiného.

Ministr dopravy Pavel Dobeš

Ministr dopravy Pavel Dobeš

FOTO: Petr Horník, Právo


Bavil jste se v úterý ve Sněmovně s členy VV? Zdravíte se?

Zdravíme se, to je věc elementární slušnosti. Lidsky proti těm lidem opravdu nic nemám a budu se s nimi zdravit i nadále. Nebudu zpětně říkat, že jsme něco věděli celou dobu a celou dobu jsme to řešili. To není pravda, nebuďme farizejští. Byly některé názorové rozepře, ale také se nám řada věcí společně povedla. Mám tam řadu přátel, se kterými si velmi rozumím, a byl bych velmi nerad, kdyby došlo k nějakému odloučení. Kdybychom se ani nepozdravili, to už by bylo hodně špatné.

Kateřina Klasnová například mluvila o „lidském dnu“ a podrazu ze strany své nejlepší přítelkyně Karolíny Peake…

To je asi věc, která je na debatu mezi oběma dámami. Chápu, že ony společně trávily hodně času, Karolína byla Katce za svědka na svatbě… ale myslím, že je důležité, aby bylo zmíněno to, co Karolína Peake říkala: přátelství je jedna věc a druhá věc je politické směřování a politické kroky. Ve chvíli, kdy to příliš sblížíte, tak to může vytvářet nebezpečnou situaci. Pak to není už jen o odtržení názorového proudu, ale má to dopad i na mezilidské vztahy, což je špatné.

Objevily se spiklenecké teorie, které šíří bývalí členové VV: že rozštěpení strany je řízené Vítem Bártou a že takový plán existoval už před rokem.

Tohle šíří pánové Huml a Škárka, kteří toho napovídali už hodně, sami se u toho stačili mnohokrát nahrát a usvědčit. Nicméně jsem naprosto jednoznačně přesvědčen, že toto nemá s řízeným štěpením nic společného. Po pravdě řečeno byl by to i politicky sebevražedný pokus a amatérismus, kdyby to tak bylo, protože by to straně Věci veřejné nepřineslo vůbec nic. Spontánnost a určitá nejasnost té situace jednoznačně dokazuje, že tomu tak není. Nic plánovaného a dopředu domluveného tu nebylo.

Jiní zase říkají, že tato situace je pokračováním puče, o který se loni pokoušel Petr Tluchoř (ODS) s Kristýnou Kočí: už tehdy se snažili vyvést z klubu VV „konstruktivní poslance“, kteří by podpořili vládu a vyšachovali tak vedení strany.

O tom jsem už několikrát slyšel, že se děje to samé co před rokem. To je naprosto neměřitelná záležitost. Ve chvíli, kdy dopředu plánujete krok, jehož součástí byly nahrávky, policie, pokusy o předání finančních prostředků… to je naprosto něco odlišného od situace, kdy máte jiný pohled na politiku a její směřování. Bez jakýchkoliv nahrávek, příprav, podrazů. To jsou naprosto kvalitativně odlišné věci. Naprosto odmítám, že by se jednalo o dokončení akce z dubna 2011, to je naprostý nesmysl.

Můžete tedy vyloučit, že toto odtržení nebylo naplánované dopředu?

Absolutně.

Je podle vás zažehnána možnost předčasných voleb?

O tom budeme moci mluvit v pátek. Ale pokud si můžu zavěštit, tak doufám, že se podaří vládu udržet. Má to řadu důvodů: v současné době by předčasné volby znamenaly velmi negativní dopad na rozvoj ekonomiky této země. Byť řada reforem není přijímána s radostí, tak je opravdu potřeba, aby byly učiněny, protože jinak se dostaneme do pasti, kdy se bude stále navyšovat výdajová stránka a snižovat příjmová stránka.

Paralyzování na dva tři měsíce by mohlo znamenat i přerušení komunikace s Evropskou komisí. Je řada projektů, které musíme vysoutěžit, ať už v oblasti dopravy, to jsou projekty na dva až tři roky. Kdyby tu nebyla jasná odpovědnost vůči ministerstvu a podřízeným organizacím, tak se může stát, že republika ponese miliardové ztráty. Bylo by to velmi nezodpovědné rozhodnutí.

Nebojíte se, že na vás v téhle situaci mohou vypadnout další kostlivci ze skříně?

Je jisté, že se teď budou objevovat informace, které budou nějakým způsobem diskreditovat členy platformy.

Budete opatrnější, například co se týče vypisování a realizace některých veřejných zakázek, které by se mohly ukázat jako sporné?

Ministerstvo dopravy je velká instituce, podněty k nám přicházejí každý den a není možné se řídit aktuální politickou situací.

Určitě ale minimálně v průběhu tohoto týdne neuděláme žádné zásadní rozhodnutí.

Celý rozhovor s Pavlem Dobešem si můžete přečíst ve středečním Právu