Rozhodnutí ministerstva je nepravomocné, developerská společnost Žižkov Station Development (ŽSD) vytvořená Českými drahami a Sekyra Group však hodlá podat rozklad k ministryni kultury Aleně Hanákové (za TOP 09 a Starostové).

„Do poloviny příštího týdne máme čas, abychom se vyjádřili,“ řekl Právu předseda představenstva ŽSD a šéf developmentu Sekyra Group Leoš Anderle. Podle něho ministerští památkáři neřešili připomínky, které vznesl předchůdce Hanákové Jiří Besser (za TOP 09). Ministerstvo verdikt ještě nezveřejnilo.

Podle původních developerských plánů měla odborníky ceněná industriální architektura, jíž představují dvě dlouhá křídla budovy pro překládku zboží z vlaků na auta a výtahy s lávkami nad kolejištěm, ustoupit nové čtyřproudé tzv. Jarovské spojce. Kolem ní by vyrostla čtvrť pro 15 tisíc lidí.

Developer stále tvrdí, že pro budovu není využití.

Na byty vše přestavět nelze

„Je nevyužitelná možná proto, že využití nechceme najít,“ upozornil Benjamin Fragner z Výzkumného centrum průmyslového dědictví Fakulty architektury ČVUT. Už dříve ze studentské soutěže vzešel nápad například na zobytnění křídel budovy.

Nový plán ukazuje, že plánovaná zeleň zabírá jen málo prostoru.

Developři by místo budov chtěli širokou ulici a byty pro 15 000 lidí

FOTO: Vizualizace Sekyra Group , Právo

Na mezinárodní konferenci Pražská nádraží ne/využitá se objevila zpráva o jiném možném investorovi. „Mohl by jím být Národní filmový archiv, tedy státní instituce. Debata se tedy posouvá hned o dvě úrovně výš,“ řekl Matěj Stropnický ze sdružení Tady není developerovo.

Anderle s tím nesouhlasí, podle něho i filmový archiv obsadí jen 5 až 10% budovy, „Nikdo nehodnotí komerční uplatnitelnost konverze budovy,“ poznamenal Anderle. Ačkoli Sekyra Group zatím plány nepředělává, Anderle naznačil, že by se developer mohl smířit s existencí jednoho ze dvou křídel. Také prý sbírá náměty pro jeho případné využití. Přestavět budovu na byty má ale za nereálné. „Na bydlení nepředěláte 60 tisíc metrů čtverečních, můžete předělat tak pět,“ odhadl Anderle.

Nákladové nádraží se z podnětu Národního památkového ústavu už jednou památkou stalo, rozhodnutí však bylo napadeno Českými drahami, kterým patří pozemky, a ministr Besser nechal památkáře rozhodovat znovu.